25 octombrie 2021

O ZI IN SIENA- ITALIA- TOSCANA- SEPTEMBRIE 2021

În penultima zi petrecută în Italia, am luat trenul regional din Florența și am plecat spre Siena. Într-o oră și jumătate (9,50 euro / persoană) am ajuns în orașul care-ți dezvăluie unul dintre cele mai bine  conservate centre istorice din  Toscana. În urmă cu câțiva ani am vizitat Orvieto. Am rămas uimită de furmusețea domului de acolo. O bijuterie arhitecturală. Atunci, cineva mi-a spus: ,,Du-te  să vezi și domul din Siena!"
Și-am fost. ,,O călătorie artistică și spirituală", cam asta înseamnă domul din Siena. De fapt, este vorba de un  complex, o să vă dați seama la fața locului. În Piazza del Duomo puteți vizita nu doar catedrala (domul) cu splendida bibliotecă Piccolomini, ci și muzeul operei, baptisteriul, terasa panoramică (facciatone), cripta. Depinde ce tip de bilet alegeți. Toate informațiile le găsiți la link-ul  https://operaduomo.siena.it/en/, de unde puteți achiziționa și bilete on-line.
Am fost în perioada în care poți admira pardoseala cu scene istorice, religioase (mozaic din marmură și ,,graffito") despre care se spune că e realizată cu o tehnică unică. ,,Cea mai frumoasă..., mai mare și magnifică...făcută vreodată" (Giorgio Vasari). Sunt doar anumite perioade din an (inclusă și luna septembrie) când poți vedea pardoseala în toată splendoarea ei (de urmărit site-ul oficial), în rest, cea mai mare parte fiind acoperită cu covoare sau bucăți de plastic.
Biblioteca Piccolomini, găzduită de biserică, uimește cu frescele pline de culoare prin care Pinturicchio a ilustrat zece episoade din viața Papei Pius al II-lea iar manuscrisele adunate în timp de papă, expuse acolo, sunt impresionante. 
Am ales biletul care să cuprindă și ,,poarta raiului". Vizita are loc din 30 în 30 de minute.  Se formează un grup care e însoțit de personalul bisericii, urci pe scări și ajungi la câteva încăperi în care au avut acces doar constructorii și arhitecții. Astfel, te poți bucura de câteva priveliști panoramice atât în interiorul bisericii cât și în exteriorul ei. Celor din Siena le place să spună că ,,,,Poarta Raiului" se deschide vizitatorilor ca și cum aceștia ar urca scara din visul lui Iacob..." 

A fost copleșitor, tulburător... am petrecut peste trei ore în complex, printre opere de artă veche, mulțumindu-le în gând artiștilor și celor care au trudit la realizarea lor. 

Să nu zâmbiți, dar sunt mândră că am reușit să ajung în Siena și să vizitez acest lăcaș de cult, pe care, fără nici o îndoială, l-aș putea numi dom/biserică muzeu. Mergeți când puteți vedea și pardoseala...ce splendoare, ce frumusețe limpede...un pic intimidantă, dar un răsfăț pentru ochi și spirit.

De fapt, în Siena sunt două puncte cheie: Piazza del duomo și Piazza del Campo (cu Palazzo Publico, Museo Civico, Torre del Mangia). În Piazza del Campo  are loc anual, renumita cursă de cai,  ,,Il Palio". 

Mulți turiști, am ratat urcarea în turnul del Mangia (din piazza del Campo)... nu mai erau bilete în acea zi. (update, de la data când am scris aceste rânduri am mai ajuns în Siena și am urcat în turn)
M-am ,,rătăcit" pe străduțe, printre palate, biserici, magazine cu produse locale...am trecut pe lângă cea mai veche bancă din lume...întâmplător, am ajuns și la Santuario din Santa Caterina, iar Basilica of San Domenico am văzut-o doar exterior.

Aparatul de fotografiat a început să îmi facă probleme în Italia. Imaginile au ieșit șterse, nu redau frumusețea locului. 

Dacă  alegi să mergi cu trenul  în Siena, de la gară până în  centrul istoric, pe jos,  faci aproximativ 20-30 minute. Ca să scurtezi drumul, intri în clădirea din fața gării și acolo găsești scări rulante (multe, tot urci cu ele) și la ieșire cotești la stânga, apoi tot înainte.  Am preferat trenul, deși cei mai mulți spun că mai simplu ar fi cu autobuzul care te lasă  aproape de centrul istoric.  

Zilele petrecute în Emilia Romagna și Toscana  le-am împărțit astfel:
- zbor după-amiaza din  Cluj-Napoca cu avionul (Wizz Air)  până în Bologna, cazare o noapte în apropierea gării;
- a doua zi, câteva ore am vizitat Bologna; spre seară am luat trenul frecciarossa  spre Florența, cazare 6 nopți;
- 3 zile vizite în Florența, o zi Lucca, altă zi Siena (cu trenul regional din Florența);
- ultima zi plecare dimineața din Florența cu trenul spre Bologna (aeroport)


Te-ar putea interesa si:

O ZI IN LUCCA - ITALIA- TOSCANA- SEPTEMBRIE 2021

LUCCA- ITALIA- IMAGINI DE LA EXPOZITIA ,,STARS AND FRAMES" DE PIER TOFFOLETTI (BISERICA SAN CRISTOFORO)


FLORENTA IN VREME DE PANDEMIE - ITALIA - 2021


Siena- Piazza del Campo - Torre del Mangia


Domul din Siena

Domul din Siena - detaliu

Domul din Siena

Piazza Salimbeni -Banca Monte dei Paschi di Siena- cea mai veche bancă din lume





terasa panoramică- facciatone

Domul din Siena - interior-vedere panoramica

Domul din Siena - interior

Domul din Siena - interior

Domul din Siena - interior

Domul din Siena - interior -Biblioteca Piccolomini- grupul de marmură cu cele trei grații

Domul din Siena - interior- pardoseala- scenă din masacrul inocenților

Domul din Siena - interior- pardoseala

Domul din Siena - interior

Domul din Siena - interior


Siena - Basilica of San Domenico

Domul din Siena - interior

Domul din Siena - interior- pardoseala

Domul din Siena - interior- pardoseala

Domul din Siena - interior- statuia lui Ioan Botezătorul de Donatello

Domul din Siena - interior

Domul din Siena - interior-Biblioteca Piccolomini- cele trei grații și frescele lui Pinturicchio

Domul din Siena - interior-Biblioteca Piccolomini

Domul din Siena

Interior- Santuario din Santa Caterina








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu