14 ianuarie 2022

FLORENTA IN VREME DE PANDEMIE - ITALIA - 2021

,,Trebuie să ai suflet renascentist pentru a pricepe Florența" (Ioan Grigorescu)

Nu am nicio tangență cu ARTA. Nu știu să desenez, să cânt la instrumente muzicale, nu am voce. Poate de aceea sunt atrasă de ea...mă liniștește și mă tulbură deopotrivă, mă vindecă, se joacă cu emoțiile mele, mă provoacă să caut...
Florența... încă totul este proaspăt în mintea mea: imagini, culori, chipuri de sfinți, diavoli, îngeri, gust, miros. S-au scris pagini întregi despre ea.  Are secrete. Nu e facil să o descoperi...  uneori am simțit că pierd ritmul... cumva, orașul mă bloca între ,,paranteze"...Este genul de loc în care trebuie revenit. Nu o dată, nu de două ori, ci de multe ori...Treci pe lângă o clădire, nu-ți spune nimic. Treci a doua oară, nimic. Poate la a patra trecere ridici întâmplător capul și zărești o plăcuță pe care scrie ,,aici a fost ținut în chirie de la 1427 pictorul Tommaso Guidi, zis Masaccio, poetul perspectivei (poeta della prospettiva) ",...,,aici a locuit Machiavelli..." Admiri Palazzo Vecchio și calci, fără să observi, marcajul locului în care a fost ars pe rug Savonarola, cel  care, printre altele, ,,a pus botniță glasului artei"...

- În cele trei zile, cred că am fost o pacoste pentru domul Santa Maria del Fiore. În prima zi am urcat în cupolă (o repetiție, am mai făcut acest lucru  cu  ani în urmă), în a doua,  turnul lui Giotto (clopotnița), iar în ultima, am văzut orașul de pe terasă. Dacă timpul nu vă e aliat și trebuie să alegeți, spun fără ezitare: cupola lui Bruneleschi. Cei care ați citit/văzut documentare, știți că nici acuma, pentru specialiști, nu sunt prea clare lucrurile, cum s-a reușit construcția ei, iar  bolta interioară a cupolei (3600 m pătrați), pictată de Giorgio Vasari (între 1572-1574), Federico Zuccari (1574-1579) împreună cu colaboratorii lor, proiectată de călugărul Vincenzo Borghini,  merită tot drumul până la Florența (îți va rămâne ,,gravată" în suflet). Privind de sus interiorul bisericii,  încercam să-mi imaginez scena complotului din timpul slujbei de Paști, în care Giuliano de Medici a fost ucis cu lovituri de cuțit, iar Lorenzo a scăpat doar cu o rană (26 aprilie 1478)...

- Galeria Uffizi: sculpturi, tablouri celebre: ,,Primăvara", ,,Nașterea lui Venus", ,,Calomnia lui Apelles" semnate de  Botticelli, ,,Adorația Magilor" tabloul neterminat al lui Leonardo da Vinci, ,,Medusa" lui Caravaggio, le veți admira minute întregi. La fel veți proceda și cu ,,Tribuna" (,,un muzeu în muzeu" cu forma sa octogonală), cabinetul, sala care expune câteva piese importante din colecția Medici. ,,Tribuna" trimite la  cele patru simboluri: apă, aer, foc și pământ. În centrul cupolei veți vedea roza vânturilor (aer), pereții de culoare roșie (focul) conțin perle ce provin din Oceanul Indian (apa), iar podeaua este din marmură policromă (pământul).   ,,Primăvara" lui Botticelli (botaniștii au găsit în tablou 200 tipuri de flori) a cunoscut diverse interpretări. Specialiștii spun că lucrarea ar trebui privită de la dreapta spre stânga. Toate personajele sunt surprinse cu tălpile goale.  Se crede că dintre cele trei grații, cea din mijloc ar avea chipul Simonettei Vespucci (frumoasa Florenței la acea vreme,  muza pictorului) care privește spre Mercur (ar fi întruchipat de Giuliano de Medici). Posibil ca între cei doi să fi fost o relație de iubire. Chiar și despre Boticelli se zvonea că ar fi fost îndrăgostit nebunește de Simonetta. Adevărat sau nu, ne plac legendele, poveștile de iubire care dăinuie peste secole. De la dreapta spre stânga, personajele sunt: Zefir (zeul vântului), nimfa Cloris care se transformă în  Flora, Venus (în mijlocul tabloului), cele trei grații, Mercur și un cupidon.  Biletul l-am plătit on-line. Înainte cu 15-20 de minute m-am prezentat la una din porțile muzeului (nu mai rețin dacă nr. 3 sau nr. 1, dar veți fi ghidați la fața locului), am arătat documentul cu rezervarea, am primit biletul și am intrat în muzeu;

-de data aceasta, Basilica Santa Croce am  admirat-o doar exterior (în urmă cu câțiva ani am vizitat-o și în interior); este una dintre cele mai importante biserici ale orașului, nu doar pentru frumusețea vizuală (exterior/interior), ci și datorită faptului că acolo își dorm somnul de veci unele dintre cele mai importante personalități ale orașului;

-Palatul Pitti- o bijuterie, săli în care pur și simplu arta te copleșește, parțial deschis la vremea când l-am vizitat (septembrie 2021)...apartamentele regale erau închise din cauza pandemiei,  muzeul costumelor și modei era în renovare...grădinile Boboli nu am reușit să le vizitez. Biletele le-am luat la fața locului; 

-Pallazo Vecchio numit inițial Palazzo della Signoria - se poate vizita interiorul și dacă aveți timp, urcați și în turn. Biletele le-am achiziționat acolo. Nu am stat mai mult de cinci minute la coadă; Pe vremea când familia Medici locuia aici, numele era Palazzo della Signoria. Nu le-a plăcut locația. Curtea s-a mutat în Palatul Pitti, schimbând și numele din Signoria în Vecchio.  Este impresionantă sala celor 500 (despre care se spune că ar fi cea mai mare din Florența)  în care veți admira imensa frescă a lui Vasari, ,,Bătălia de la Marciano";  palatul păstrează și ceea ce se presupune că ar fi masca mortuară a lui Dante; 

-Capella Brancacci, aflată în Biserica Maria del Carmine - nu vroiam să ratez ,,întâlnirea cu Masaccio", poetul perspectivei",  așa că mi-am luat bilete on-line; i-am văzut pe ,,primii oameni", am privit ,,expulzarea" așa cum și-a imaginat-o pictorul la doar cei 25 de ani ai săi. ,,Eva lui urlă pur și simplu desfigurată de durere, iar Adam își acoperă obrazul cu mâinile, ca să-și ascundă rușinea și stupoarea".( Octavian Paler- Eul detestabil);

-Galeria Academiei - bilet on-line; aici a fost forfotă, lume multă, control ca la aeroport. David este impresionant (una din lucrările absolute din istoria artei)...și alți sculptori au încercat să prelucreze bucata de marmură și NU au reușit...aproape 40 de ani a stat prelucrată parțial, până un tânăr (Michelangelo) s-a apucat serios de lucru și l-a creat pe David...zilele acestea am început să REcitesc biografia lui Michelangelo.  
Lângă noi (așteptând să intrăm în muzeu)  erau două cupluri care discutau diverse...printre altele își exprimau nemulțumirea că de când cu pandemia a devenit obositor/inervant/complicat să vizitezi  muzee, plus cam piperate prețurile biletelor de intrare la unele obiective din Florența...în opinia lor, arta ar trebui să fie ceva mai accesibilă...

-muzeul Zeffirelli - puțini turiști, nu e necesar bilet online. Sper să reușesc să scriu un articol despre emoțiile trăite acolo; 

-Piazzale Michelangelo - unul din locurile de unde se poate admira Florența; vezi domul, biserica Santa Croce, Palazzo Vecchio, sinagoga evreiască, podurile... se poate ajunge și cu autobuzul dar am preferat o plimbare pe jos, trecând astfel și prin ,,parcul trandafirilor"...În piațetă se găsește o copie a statuii  David a lui Michelangelo (la acel moment era în renovare). Aici se adună mulți turiști, se așează pe trepte și privesc apusul. Cumva, mi-am reamintit de Oia/Santorini. La fel, grupuri de turiști, așteaptă apusul; 

-Mai sus de piazzale Michelangelo găsiți abația San Miniato al Monte, considerată una dintre cele mai frumoase din Italia. Lângă ea se află cimitirul monumental Porte Santo (un ,,muzeu" în aer liber) unde își dorm somnul de veci multe personalități ale Florenței (scriitori, oameni politici, pictori, arhitecți); M-am plimbat printre marii florentini adormiți. Inevitabil, s-a abătut peste mine o încrengătură de gânduri despre viață, moarte, efemeritate...  Dacă cu o zi înainte vizitam muzeul dedicat maestrului Zeffirelli și priveam fotografiile expuse cu el viu, la lucru, acuma ajunsesem la cripta în care este depus. ,,Doarme" alături de Piero Tosi (un colaborator de-o viață și prieten bun) și Anna Anni (o prietenă, fost designer de costume)... ,,amici per sempre"... E scris doar atât: ,,Vissi d'arte, vissi d'amore" (,,am trăit pentru artă, am trăit pentru dragoste")...tulburător...cumva, cercul s-a închis... după vizita la cimitir am revenit în piazzale Michelangelo, m-am așezat pe scări, așteptând apusul împreună cu zeci de necunoscuți din lumea întreagă...lângă mine se vorbea în diverse limbi...chiar dacă sunt în vacanță, mintea mea lucrează continuu...aveam în fața ochilor Florența...sute de ani de istorie treceau pe lângă mine, vedeam  domul, o minune a artei...și-am început să mă gândesc la mine, la viața mea și cât am irosit din ea...dacă aș putea să mă întorc în timp, la vârsta copilăriei, cu siguranță aș porni pe poteca ARTEI...

-porțile paradisului (ușile baptisteriului)- chiar dacă cele originale se află în muzeul domului, din septembrie 2012, restaurate după o muncă anevoioasă, migăloasă, merită să admirați și copiile. Dostoievski a vizitat de două ori Florența. Se spune că la ambele vizite, cel mai tare a fost impresionat de porțile lui Lorenzo Ghiberti. Pe atunci tehnica fotografică era la începuturi. Scriitorul a întrebat  dacă i s-ar putea face o reproducere fotografică a porților la o scară de 1:1;

-ponte vecchio - un alt simbol al orașului; orice turist ajunge în Florența, cu siguranță va traversa acest pod pe care azi se găsesc numai magazine de bijuterii (inițial acolo funcționa piața de carne,  un loc urât mirositor); totodată, pe vremea familiei Medici, Ponte Vecchio constituia o punte de legatură în cadrul coridorului Vasari (pe deasupra magazinelor) între Pallazzo Vecchio și Palatul Pitti. Coridorul secret era folosit de familia Medici pentru a ajunge discret, de la Palazzo Vecchio la Palazzo Pitti fără să se amestece prin mulțime; 

-sinagoga evreiască și muzeul- a fost cumva un bonus... nu am găsit bilet pentru palatul Medici Riccardi și am vizitat sinagoga; bilet la fața locului, fără așteptare...erau doar două grupuri de turiști cu ghid;

-arborele păcii - lucrarea în bronz a artistului Andreea Rogi (vezi mai jos în imagine) aflată pe o străduță în apropiere de galeria Uffizi - lucrarea comemorează masacrul de pe via dei Georgofili din luna mai 1993 (o mașină în care era o bombă, soldat cu 5 morți și peste 40 răniți) ;

****Între timp, am mai ajuns pentru o zi în Florența în decembrie 2021 și am completat vizita cu:

- muzeul domului -  nu puteți trece indiferenți pe lângă porțile paradisului (originale), pieta Bandini a lui Michelangelo, Magdalena penitentă a lui Donatello, sala dedicată lui Bruneleschi în care se află masca lui mortuară, modele de unelte, machete din acea vreme în încercarea de a spune povestea construcției domului, extraordinarul ,,Altar de argint" ce evocă scene din viața lui Ioan Botezătorul... Pieta Bandini a avut un traseu complicat. În linii mari, povestea ar fi: pe la 1547, artistul începe în Roma lucru la sculptură.  O bucată de marmură din care să dai viață la patru  personaje (Isus, Fecioara Maria, Nicodim, Maria Magdalena) în planuri diferite era o provocare.  Nici un sculptor italian nu mai încercase așa ceva până la acel moment. Era dificil din punct de vedere tehnic. Se spune că chipul lui Nicodim ar fi de fapt autoportretul artistului iar lucrarea ar fi trebuit să fie pentru mormântul lui Michelangelo. Pe la 1555, lucrarea era incompletă. Michelangelo, într-un acces de furie distruge cu un ciocan părți din personajul lui Isus și o dăruiește unor apropiați. Un sculptor florentin o repară, o dă pentru 200 de ducați unui bancher Francesco Bandini (de aici numele pietei) care la rândul lui o vinde unui cardinal. La un moment dat ajunge la Cosimo III de Medici iar după alți  câțiva ani mutata de la Roma la Florența. Până pe la 1942 a putut fi admirată în domul Santa Maria del Fiore. Între anii 1942-1945, în timpul războiului a fost adăpostită/ascunsă pentru a fi în siguranță. În 1946 a fost dusă la Galeria Academiei să fie curățată, între 1949-1980 e expusă din nou în dom. Între 1980-1981 este mutată într-o altă biserică cu ocazia unei expoziții iar din 1981 până azi își găsește locul în muzeul domului unde poate fi admirată; locul în sala în care era expusă  în decembrie 2021 nu permite să vezi pieta și din spate...ar fi fost interesant să te poți roti în jurul ei;

-baptisteriul, cu forma sa octogonală este remarcabil, nu o  să vă săturați admirând mozaicurile din interior. Exterior, porțile din nord, sud și est (porțile paradisului) sunt fotografiate din toate unghiurile de către turiștii din toată lumea. Ele sunt copii, originalele aflându-se în muzeul domului (se poate lua un bilet combinat care să cuprindă vizita la  ambele obiective: muzeul domului și baptisteriu);

- biserica San Lorenzo și capela Medici - impresionante mormintele familiei Medici...capela Medici are trei părți: cripta, capela prinților și noua sacristie. Cu siguranță ați văzut peste tot imaginile cu mormântul lui Giuliano (din noua sacristie), înfățișat de Michelangelo ca un căpitan. La picioarele lui sunt două statui: în dreapta ,,Ziua", reprezentată de un bărbat puternic cu fața neterminată, în stânga ,,Noaptea", o femeie aproape adormită. Ni se reamintește de trecerea inevitabilă a timpului. Biserica și capela au intrări separate și trebuie bilet pentru fiecare în parte;

- biserica Ognissanti - încercați să o includeți pe traseul unei vizite în Florența, să admirați frescele lui Ghirlandaio (Deposition, Madonna della Misericordia), a lui Botticelli (Sf. Augustin studiind), crucifixul lui Giotto, mormintele lui Amerigo Vespucci, Botticelli, Carolina Bonaparte Murat. Aici se află și ,,Ultima Cină" a lui  Ghirlandaio, însă trebuie urmărit pe site în ce zile se poate vizita; Așezați-vă pe una din băncile bisericii și lăsați-vă sufletul să poarte un dialog cu creatorul; 

biserica Santa Trinita - capela Sassetti a lui Domenico Ghirlandaio (1485), o lucrare de mare rafinament (adorația păstorilor și ciclul de fresce ce spun povestea sfântului Francesco d' Assisi)...temele nașterii, vieții, morții împletite cu speculații filosofice;

- museo del Novecento - erau expuse lucrările artistei Jenny Saville care propune un dialog între arta modernă și cea a artiștilor renașterii italiene (se pot admira până in 20 februarie 2022); câteva pânze de-ale ei le puteți vedea în această perioadă și în Palazzo Vecchio, Casa Buonarroti, Muzeul Domului, Museo degli Innocenti. Vizitând muzeul domului, în sala unde este expusă Pieta Bandini a lui Michelangelo, am privit preț de câteva minute și tabloul de aproximativ 3 metri al lui Saville- Pieta I, o abordare contemporană. Artista a stat o vreme în prejma unui chirurg estetician și i-a analizat munca. A văzut cum ,,carnea este transformată" și a influențat-o în arta sa. Pictează multe nuduri voluminoase care parcă vor să iasă din pânză. Felul în care expune ,,carnea umană", poate să îți placă sau nu;  

- museo Bargello - cuprinde importante sculpturi ale renașterii, medalii, tapiserii, arme, o zonă dedicată poetului/filosofului Dante Alighieri etc..;

- capitolul mâncare - sunt atât de multe restaurante încât nici nu știi pe care să îl alegi. Am mâncat paste, dulciuri, înghețată și am băut vin/bere. 

Una dintre cele mai interesante experiențe a fost bistecca alla fiorentina (penultima imagine, carne de vită). Sunt multe localuri unde puteți mânca acest preparat, totul este să vă hotărâți la unul. Se spune că gătitul unei porții de bistecca este o adevărată artă. În teorie, bucata de carne ar trebui să provină din rasa toscană  Chianina, dar mai nou, se pare că se folosește carnea și de la alte rase. Porția pentru două persoane are aproximativ un kilogram. A fost delicioasă, alături de un vin roșu sec.
Se poate mânca foarte bine și la Mercato Centrale, amplasată cam la 10 minute de dom. Chiar dacă nu mâncați, merită o vizită, mai ales că este deschisă până la miezul nopții; 
În apropiere de palazzo vecchio, pe Via dei Neri, tot timpul erau cozi considerabile la două localuri numite ,,All antico vinaio" unde se vindea un fel de sandwich-uri (cam mari), cu 6 euro bucata (erau vreo 4 tipuri). Într-o seară, pe ploaie, când nu mai era coadă,  am luat și eu unul (doar de curiozitate), dar NU mi s-a părut special. L-am perceput ca pe un sandwich obișnuit, deci nu știu dacă merită să stai la o așa coadă.  La Cafe Gilli, un tiramisu vă face să scoateți din buzunar 9 euro dar sunt multe alte cofetării/cafenele în care se poate mânca o prăjitură foarte bună la prețuri decente. În apropiere de Mercato Centrale se află ,,Trattoria Za Za" unde am văzut tot timpul multă lume la intrare. Aș fi vrut să testez localul însă nu am avut răbdare să stau la coadă. Poate la o altă vizită.

A fost cam harababură în mintea mea: parcă aveam ,,audiență"  la Michelangelo, Masaccio, Bruneleschi, Vasari, familia Medici, orele se comprimau, nu găseam drumul...   Data viitoare vreau să mă abandonez orașului, să bat un pic mai relaxată străduțele...și cumva printre, să încerc să văd o parte dintre obiectivele importante care mi-au rămas restante: palazzo Medici Riccardi, Biserica Santa Maria Novella (doar exterior am văzut-o),  muzeul Stibbert,  grădinile Boboli, Muzeul San Marco, Casa Buonoarroti, Casa Dante, Biserica Orsanmichele, Casa Martelli, Palazzo Davanzati, grădinile Vilei Bardini etc.. ...poate fără mască, fără temeri de a bea dintr-un pahar la un restaurant... 

Am lăsat în urmă un oraș (uneori trist, sleit, obosit, plictisit de propria-i celebritate, alteori melodios, solar, arogant, înșelător), care an de an este asaltat de tot mai mulți turiști curioși...o Florență care cândva, a cunoscut prosperitatea, puterea financiară, idei reformatoare... a căzut, s-a ridicat,  a avut o viață politică complicată, uneori au fost luate decizii la mânie, au fost distruse opere de artă, cărți, rivalități între familiile înstărite, conspirații, revolte, trădări,  asasinate...un oraș înțesat de legende și comori greu de descifrat...

Detalii tehnice:

-biletele pentru cupolă, turn și terasă - domul Santa Maria del Fiore, pentru Uffizi, Galeria Academiei le-am luat on-line de pe site-ul https://www.uffizi.it/en/the-uffizi; există diverse combinații de bilete, depinde de ce sunteți interesați să vizitați; în toate cele trei edificii a fost control ca la aeroport; am constatat că pentru Uffizi prețurile biletelor diferă: în plin sezon  ajung în jur de 20 de euro iar în decembrie erau 12 euro;
-biletele pentru muzeul Zeffirelli, marea sinagogă evreiască, palatul Pitti și Palazzo Vechio le-am luat la fața locului; în septembrie 2021, nu se putea vizita întreg palatul Pitti (apartamentele regale erau închise din cauza pandemiei,  muzeul costumelor și modei era în renovare); 
-pentru muzeul domului și baptisteriu se poate lua bilet combinat;
-pentru biserica San Lorezno (6 euro) și capela Medici (8 euro în 2021 -intrarea se face prin spatele bisericii San Lorenzo) am luat bilete la fața locului; biserica și capela Medici au intrări și bilete separate; 
-intrarea în domul Santa Maria del Fiore este liberă, doar că este coadă mare; am văzut interiorul în urmă cu câțiva ani; 
-la toate muzeele și in interiorul restaurantelor ni s-a cerut certificatul verde.

Zilele petrecute în Emilia Romagna și Toscana  le-am împărțit astfel:
- zbor după-amiaza din Cluj-Napoca cu avionul (Wizz Air) până în Bologna, cazare o noapte în apropierea gării;
- a doua zi, câteva ore am vizitat Bologna; spre seară am luat trenul frecciarossa  spre Florența, cazare 6 nopți (la aproximativ 7 minute de gara Santa Maria Novella); gara din Florența este la 10-15 minute (pe jos) de centrul istoric;
- 3 zile vizite în Florența, o zi Lucca, altă zi Siena (cu trenul regional din Florența);
- ultima zi plecare dimineața din Florența cu trenul spre Bologna (aeroport)

Mă opresc aici, deja articolul este prea lung și probabil devine plictisitor, dar despre Florența poți depăna o sumedenie de amintiri sau poți sta la taclale minute întregi cu cei care au vizitat-o.

Aparatul de fotografiat a început să îmi facă probleme în Italia. Imaginile au ieșit șterse, nu redau frumusețea locurilor vizitate.
 

Campanila lui Giotto- vedere din cupola lui Brunelleschi

Ponte Vecchio- vedere din Galeria Uffizi

detaliu - bolta interioară a cupolei lui Brunelleschi, pictată de Giorgio Vasari și  Federico Zuccari - dificil de facut fotografii fiindca sunt niste panouri de plastic destul de inalte

Palazzo Vecchio- Florenta

vedere din Piazzale Michelangelo

biserica San Miniato al Monte

vedere din Piazzale Michelangelo

vedere spre cupola lui Brunelleschi din Campanila lui Giotto

urcare in Campanila lui Giotto

detaliu - exterior - Santa Maria del Fiore



Arborele păcii – lucrare de Andrea Roggi



vedere spre cupola lui Brunelleschi din Campanila lui Giotto

detaliu - bolta interioară a cupolei lui Brunelleschi, pictată de Giorgio Vasari și  Federico Zuccari

vedere din Campanila lui Giotto

detaliu - bolta interioară a cupolei lui Brunelleschi, pictată de Giorgio Vasari și  Federico Zuccari

Fantana lui Neptun din Piazza della Signoria- langa Palazzo Vecchio

Ponte Vecchio

detaliu din ,,Calomnia lui Apelles" a lui Botticelli -Galeria Uffizi

,,Adorația Magilor" tabloul neterminat al lui Leonardo da Vinci -Galeria Uffizi

Galeriile Uffizi- Portretul lui Lorenzo Magnificul de Vasari

Galeria Uffizi- Primavara lui Botticelli



la o prajitura pe terasa Galeriei Uffizi

la muzeul Zeffirelli


Biserica San Lorenzo

Iosua- detaliu - ușile paradisului - Lorenzo Ghiberti - Baptisteriul din Florenta

vedere din Campanila lui Giotto

Galeriile Academiei - Florenta- statuia lui David creată de Michelangelo

Galeriile Academiei - Florenta- detaliu -statuia lui David creată de Michelangelo

interior Galeriile Academiei - Florenta

interior sinagoga evreiască

sinagoga evreiască

o băncuță în apropierea bisericii Santa Maria del Carmine

Cappella Brancacci din biserica Santa Maria del Carmine

Cappella Brancacci din biserica Santa Maria del Carmine


pe terasa domului din Florenta

Baptisteriul din Florenta- vedere de pe terasa domului Santa Maria del Fiore

interiorul domului Santa Maria del Fiore

interior Palazzo Vecchio

interior Palazzo Vecchio- masca mortuară a lui Dante

arta moderna pe o cladire din Florenta

interior Palatul Pitti

interior Palatul Pitti

interior Palatul Pitti



Florenta - Bazilica Santa Croce

parcul trandafirilor - in drum spre Piazzale Michelangelo

vedere din Piazzale Michelangelo

capela unde odihneste Franco Zeffirelli

biserica San Miniato al Monte

parcul trandafirilor - in drum spre Piazzale Michelangelo


biserica Santa Trinita - capela Sassetti - lucrarea plina de rafinament  a lui Domenico Ghirlandaio

biserica Ognissanti -  Ghirlandaio (,,Deposition")

biserica Ognissanti - mormantul lui Botticelli

poarta de nord a baptisteriului - (Binele si raul)  In stanga este Satana cu aripi mari de liliac, coarne de capra si picioare de cocos iar in dreapta Isus inconjurat de ingeri -Iisus, în a patruzecea zi de post în pustiu, după ce a fost ispitit de trei ori de diavol l-a alungat și primește ajutor de la îngeri.


Muzeul domului- Portile paradisului (originale)- David si Goliat - una dintre cele mai cunoscute scene de lupta din Biblie

Muzeul domului- Jenny Saville - Pieta I

Muzeul domului- Michelangelo- Pieta Bandini

Muzeul domului- Altarul de argint

Muzeul domului- masca mortuara a lui Bruneleschi

Baptisteriu- interior- detaliu mozaic

Capela Medici- interior- detaliu de pe  bolta capelei prinților

Capela Medici- mormântul lui Giuliano (din noua sacristie), înfățișat de Michelangelo ca un căpitan. La picioarele lui sunt două statui: în dreapta ,,Ziua", reprezentată de un bărbat puternic cu fața neterminată, în stânga ,,Noaptea", o femeie aproape adormită. Ni se reamintește de trecerea inevitabilă a timpului

La intrarea in manastirea  Badia Fiorentina


museo Bargello

museo Bargello - a apartinut lui Cosimo II de Medici


Expozitie temporara - museo del Novecento - detaliu dintr-o lucrare a lui Jenny Saville


Florenta- Cafe GILLI



prăjitură la Mercato Centrale

Florenta- carnea din care se face Bistecca alla fiorentina


Florenta- Bistecca alla fiorentina






2 comentarii:

  1. Cum eu am cam fost absenta din peisajul blogosferic in ultimele luni, se pare ca am ratat exact articolul asta despre Florenta, care mi-ar fi fost de maaaare ajutor in calatoria de acum doua saptamani. :D

    Nu-i nimic, am profitat din plin de el azi, delectandu-ma cu instantanee atat de frumoase din orasul pe care il iubim atat de mult. Multumesc frumos, Liliana!
    Sper ca vremurile sa ne mai schimbe si starea de spirit si sa avem mai mult chef de povestit si lecturat astfel de minunatii, care ne fac atata bine!

    Multe imbratisari!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Alinuta, daca se vor alinia planetele ;-) cu siguranta vom ajunge din nou in Florenta.
      In viitorul apropiat o sa incerc sa scriu cateva randuri si despre vizita de la sfarsitul lui aprilie 2022.
      Multumesc ca ti-ai facut timp sa citesti despre Florența mea...
      Te imbratisez!

      Ștergere