30 decembrie 2017

Pe unde am calatorit in 2017...

"Lucrurile bune sunt atât de insesizabile..."(o replică dintr-un film ;-) )

2017 lasă în urmă câteva cărți excepționale, filme, cuvinte, zâmbete, dezamăgiri, dialoguri interesante cu oameni, amintiri neprețuite din călătorii.
Am încercat să simt pulsul, esența, mireasma, aroma locurilor prin care am trecut, documentându-mă (mai mult sau mai puțin), organizându-mi plecările în felul în care m-am priceput. Nu știu dacă am reușit. Dar...

Venetia
***În februarie și mai m-am "rătăcit" prin labirintul de străduțe, urcând și coborând poduri prin amăgitoarea, invidiata, aglomerata, haotica Veneție, orașul fără mașini. Am văzut-o de sus (din Campanilla, turnul cu ceas, de pe balconul bisericii San Marco, de pe scara în formă de spirală a palatului Contarini del Bovolo etc..), am urmărit gondolele legănându-se pe apă, cupluri furându-si câte un sărut, am auzit gondolieri cântând, am admirat arhitectura clădirilor, a vechilor biserici, am intrat în multe galerii de artă (datorită Bienalei) bântuindu-mă cumva chiar și acuma mesajul din talourile artistei Laina Hadengue ("După noi potopul" și "Pămânul promis"),m-am învârtit printre sălile muzeului din Ca' Rezzonico (locul în care a murit poetul englez Robert Browning) și am intrat pentru prima dată în Teatrul Fenice unde "parcă mai răsună ecoul pantofilor cu cataramă și foșnetul crinolinelor". Cumva bizar, ultimele ore înainte de a-mi lua "la revedere", le-am petrecut printre personajele de la controversata expoziție despre care s-a vorbit cel mai mult în lume anul acesta: Damien Hirst -"Treasures from the  Wreck of the Unbelievable".
"Veneția, asemenea multor amante frumoase și vinuri tari, nu e niciodată în totalitate cinstită cu tine. Trecutul ei este enigmatic, prezentul contradictoriu, viitorul incert" (Jan Morris). Poeți, scriitori, artiști au evocat în scrieri sau tablouri acest "oraș înnămolit, ridicat pe gunoaie, [...] care te vrăjește ca o femeie (alte orașe au admiratori, doar Veneția are amanți)". Pleci confuz și nu știi dacă cu propria părere sau a altora. Și totuși imi place să cred că fiecare călător are o Veneție a lui...

Lacul Garda
***Ce frumos este primăvara prin Sirmione (despre care am scris aici), Desenzano del Garda sau Malcesine...dintre toate călătoriile lui 2017, aici am avut acea stare de bine...oricât de împovărat ai fi, acolo sufletul ți se contopește cu universul... castelele cu legendele lor, străduțele, lacul cu ambarcațiunile, înghețata, vinul, micile magazine cu produse locale.

Verona si Vicenza
***Am revăzut Verona (găsiți un articol mai vechi aici) pe care am găsit-o la fel de fermecătoare; Vicenza mi s-a dezvăluit sau nu pe o zi mult prea călduroasă...am rămas cu un gust dulce-amar...nu m-am organizat prea bine cu vizita în orașul lui Palladio. Am reușit să intru în Teatro Olimpico (început în 1580 de arhitectul Palladio, care moare în august, lucrările fiind continuate de Vincenzo Scamozzi și inaugurat în 1585), în Basilica Palladiana, în biserica S.Corona (construită de dominicani pe la 1260). Am admirat colecția din Palatul Chiericati și am urcat la complexul bazilicii Madonna din Monte Berico de unde ai o panoramă frumoasă asupra orașului.

Roma
***zâmbesc, amintindu-mi cum am lenevit în fața unui tiramisu (de fapt au fost trei în aproximativ două zile...si clasice...așa le prefer) de la Pompi (se zvonește că acolo ar fi cele mai bune din oraș). A doua oară (tot pe fugă) în orașul celor peste o mie cinci sute de fântâni, orașul din care, regizori și actori ne-au lăsat filme memorabile.  Am fost la Galeriile Borghese și-am zăbovit câteva minute în sala Caravaggio, apoi în fața statuii  lui Bernini: "Apollo și Daphne", de o certă frumusețe. Am intrat în panteon, în multe biserici (adevărate muzee cu opere de artă), am trecut pe lângă castelul Sant' Angelo, am urcat treptele spaniole. Inevitabil, pașii m-au dus și spre Fontani di Trevi sau Piazza Navona.

Napoli și coasta Amalfi
***doar câteva zile și poate cea mai obositoare călătorie din acest an. În perioada următoare voi încerca să scriu câteva rânduri despre zonă. "Napoli nu subjugă nimănui sufletul de la prima vedere" (Ioan Grigorescu). Așa este, însă orașul are câteva opere de artă inegalabile care încearcă să echilibreze balanța, să uiți de haosul, mizeria și oboseala clădirilor. Anul acesta nu am ajuns la Pompei (l-am vizitat cu altă ocazie), în schimb am fost la Caserta, Capri, Procida, Sorrento, Positano, Amalfi și Ravello.

Londra

***pentru prima dată la Londra (în octombrie) și doar trei zile. Nu este așa cum mi-am imaginat-o, dar este vibrantă, dinamică, aglomerată, un loc în care nu ai cum să te plictisești. Probabil voi reveni pentru mai multe zile într-o vara. Să spunem că de data aceasta a fost doar o prospectare. Plimbări la pas sau cu metroul, o vizită scurtă la National Gallery - o întâlnire cu tablourile lui Turner (aici e de revenit și re-revenit), la British Museum, la National Portrait Gallery, la V&A Museum unde am văzut și expoziția temporară Balenciaga (regret că nu am avut timp și pentru Opera: Passion, Power and Politics, dar trebuia să ajung la aeroport), am urcat în Sky Garden la etajul 35 de unde vezi Londra în toată splendoarea ei (păcat că a fost innorat), am dat o raită prin două parcuri, prin librării, am urcat in London Eye,  m-am amuzat în Madame Tussauds. Am ajuns și prin raiul gurmanzilor în Borough Market și nu puteam să plec fără o vizită în celebrul magazin Harrods. Pentru London Eye și Madame Tussauds am luat bilet combinat on-line. Firește, am intrat și într-un pub. Big Ben-ul este în renovare timp de patru ani.

Salzburg, lacurile și Munchen
***zona este atât de frumoasă și ofertantă încât a trebuit să revin.  Am avut baza în Salzburg și de aici zilnic am circulat cu transportul public prin apropiere. Într-o zi am fost în Munchen, apoi la fortăreața din Werfern, în Bad Ischl (am vizitat Kaiservilla și am servit o prăjitură la Zauner Cafe - înființată la 1832- un popas obligatoriu pentru amatorii de dulciuri), am trecut prin St. Gilgen, St. Wolfgang, Strobel, am urcat la cuibul lui Hitler, Eagle's Nest (am scris aici) si am fost pe lacul Konigssee până la cascada Rothbach.

Belgrad, Graz, Linz, Bratislava, Budapesta, Viena

***am trecut prin ele cel mult o zi sau cel puțin câteva ore. Îmi voi aminti mereu de apusul de soare din fortăreața Kalemegdan, de biserica Sf. Sava din Belgrad, de urcarea pe scările rusești spre turnul cu orologiu și de interiorul mausoleului lui Ferdinand II din Graz, de  biserica albastră sau de panorama din UFO din Bratislava, de Ars Electronica Museum din Linz, de emoțiile trăite la memorialul Mauthausen, de castelul din Budapesta și de minunata Viena în care, de-a lungul anilor am ascultat muzică de calitate, am văzut expoziții interesante și am gustat unele dintre cele mai simple sau sofisticate dulciuri.

Romania
***Oradea (am scris aici), Cluj și câteva locații din Maramureș: Bârsana, Desești, Săpânța, Sighetu Marmației plus am urcat pe Creasta Cocoșului (link).
În Maramureș este vorba de lemn, de tradiție, de credință, de natură.
Sighetu Marmației este un oraș mic, ai zice că e plictisitor, însă ascunde câteva "comori": muzeul etnografic, casa memoriala Elie Wiesel, muzeul satului maramuresean (care este o secție în aer liber a muzeului etnografic și se găsește la intrarea în oraș), memorialul victimelor comunismului și al rezistenței (tulburător, apăsător), muzeul de istorie și arheologie etc..

2017...un an în care uneori m-am "clătinat", alteori m-am scufundat dar m-am "lovit" și de câteva clipe efemere de fericire.
Câștiguri - doi prieteni noi (Georgiana și Paul)-cumva tot într-un context al călătoriilor.
Pierderi - doi colegi de serviciu care fără voia lor au ales marea trecere spre eternitate.
Și da...mă străduiesc să nu fiu "turist în propria mea viață".

Te-ar putea interesa si:
Amintiri din calatoriile lui 2015
Calatoriile lui 2016 in imagini...
Venetia cu masca - carnaval 2017

Lacul Garda - Italia- 2017 - la castelul din Malcesine

Budapesta 2017 - vedere din turnul bisericii Matyas

Londra 2017- vedere din Sky Garden - etajul 35

Laina Hadengue  - "După noi potopul"