20 decembrie 2019

CELE MAI BUNE PRAJITURI PE CARE LE-AM MANCAT PRIN CALATORII - PARTEA I

Chiar dacă nu îți iese ca o "operă de artă" este firesc ca prăjitura pe care o faci tu (și în care știi ce ingrediente pui) să o consideri cea mai bună. În propria bucătărie  ești "chef" și îți acorzi în joacă câte  stele Michelin vrei.
Cum uneori nu avem timp să ne preparăm singuri dulciurile, apelăm la localurile specializate. Prin călătoriile mele am intrat în diverse cofetării, renumite sau nu. Sunt câteva pe care nu am cum să le trimit în uitare și în care îmi doresc ,,să zac" din nou în fața unei prăjituri  visând aiurea (la frânturi din existența mea) sau pălăvrăgind nimicuri cu cei de la masă. 
Îmi amintesc de primul episod din "Chef's Table" în care Massimo Bottura povestea cum a creat renumita lui tartă cu lămâie (Oops! Dropped the lemon tart). Unul din sub-chefii săi (Takahiko Kondo) a rupt din greșeală o tartă...clientul aștepta comanda. Takahiko mărturisea că era atât disperat încât îi venea să fugă din bucătărie și să-și facă hara kiri. În acel moment Bottura a venit cu ideea de a crea o tartă din bucăți, o tartă ruptă, care de atunci are mare succes în restaurantul său din Modena  (Osteria Francescana) și aduce mulți bani (în concluzie, imperfecțiunea are și ea farmecul ei și poate rotunji considerabil venitul).

PARTEA I - am căutat prin arhiva mea de fotografii din excursii și iată ce am găsit: prăjituri interesante, celebre sau obișnuite - într-o oarecare ordine, fără să facem clasamente (nu e cazul):


VIENA:
În Viena sunt multe locuri unde poți mânca o prăjitură bună:


SACHER CAFE - am gustat "sacher torte" și de fiecare dată când ajung în Viena iau la pachet o bucată sau două de mini sacher... locația este chiar lângă celebra operă, în cadrul hotelului Sacher (intrare separată) care a găzduit multe celebrități, oameni de stat etc.

DEMEL -  pe lângă "sacher torte" puteți gusta diverse alte prăjituri; este celebru procesul dintre cofetăriile Demel și Sacher în ceea ce privește rețeta originală. Este o discuție întreagă despre locul în care ar trebui aplicat stratul de gem de caise...la mijlocul blatului sau doar sub glazură, la exterior...am testat tortul la ambele cofetării așa că orice alegere ați face nu veți fi dezamăgiți; chiar dacă este o prăjitură simplă, a reușit să-și câștige un loc fruntaș în istoria deserturilor;

CAFFE CENTRAL - o locație elegantă (am scris aici) în care puteți mânca renumitul ștrudel cu sau fără sos de vanilie sau alte prăjituri (aveți de unde alege);

CAFE IMPERIAL - nu doar "sacher torte" este celebru în Viena ci și "imperial torte" pe care-l găsiți în "Cafeneaua Imperial" de la parterul hotelului (de cinci stele) cu același nume...despre prăjitură am aflat dintr-un documentar și firește, la unul dintre drumurile în Viena am testat-o. Sunt trei tipuri de prăjitură imperial: rețeta clasică, cea cu portocală și cea cu zmeură. La cumpărare i-am întrebat pe cei de la servire pe care dintre cele trei ar recomanda-o și mi-au spus că întotdeauna să aleg imperial clasic. Cea clasică este cu glazură de ciocolată cu  lapte,  celelalte două sunt cu glazură de ciocolată neagră.


GERSTNER - o cofetărie la fel de elegantă ca și celelalte enumerate mai sus - pe lângă tortul casei sau  tortul Gerstner, poți alege ștrudel,  prăjiturile Truffeltorte,  tortul Klimt, Sissi, tortul de mac etc.

În Viena te poți răsfăța cu o prăjitură și la Cafe Mozart, Cafe Hofburg (gasesti maroniblute, prăjitura pe bază de castane), Cafe Museum, Cafe Landtmann,  la cafenelele Aida etc.. deloc de neglijat sunt și cafenelele din diferitele muzee ale Vienei.


BAD ISCHL:
-Cofetăria/Cafeneaua Zauner - prima cafenea Zauner a fost deschisă la 1821; este considerată și în zilele noastre ca fiind una dintre cele mai de succes din zona respectivă datorită  produselor  de calitate pe care le oferă; în timpul monarhiei austro-ungare era numită cafeneaua imperială și regală; aici s-a născut în 1905 celebra prăjitură "Zaunerstollen" cunoscută la noi sub numele de ișler (am testat-o și e delicioasă); 

BRATISLAVA:
-plimbându-mă prin oraș am văzut că sunt câteva patiserii/cofetării moderne; din păcate nu am avut timp decât să mănânc o prăjitură la celebra cofetărie Kormuth ....


BUDAPESTA:
-prăjiturile de la Cafe Gerbeaud, Szamos Cafe,  Auguszt Cukrászda Belváros (cel mai bun cremes din oras),  Casa Strudelului, New York Cafe, Parisi Passage trebuie să fie pe lista voastră scurtă de deserturi când ajungeți în Budapesta...


LONDRA:
- în Londra am stat puțin (trei zile) și am reușit să iau o prăjitură la pachet de la Patiseria Valerie (de la 1926) și o alta cu cremă pe bază de cacao de la parterul celebrului magazin Harrods; nu știu dacă și-a meritat banii (7 lire)... am mâncat prăjituri mult mai gustoase cu cremă de cacao și la un preț rezonabil...

NAPOLI:
-The Grann Cafe Gambrinus - dacă ajungi în Napoli trebuie să dai o raită și în cafeneaua istorică care a fost restaurată la gloria de altă dată. Poți savura cunoscuta prăjitură "baba" la o ceașcă de cafea (aici a scris Gabriele D'Annunzio  versurile din celebrul "A vucchella", împărăteasa Sissi a Austriei s-a răsfățat cu o înghețată  de violete iar Oscar Wilde visita deseori cafeneaua ; prăjitura baba e la fel de bună și în alte cofetării din Napoli ...

PROCIDA:
-despre micuța insulă Procida  (lângă Napoli) am scris căteva rânduri aiciam coborât la Marina Corricella, acolo unde s-au filmat câteva scene din "Il Postino"...m-am așezat pe terasă, la o masă a micuței crâșme unde Mario a cunoscut-o pe Beatrice, mi-am luat o prăjitură, am savurat-o și ascultat marea, bărcile pescarilor și m-am gândit...la metafore... 


ROMA, VENETIA:
Recunosc că în Roma și Veneția am testat doar tiramisu. E o prăjitură pe care o mănânc rar,  doar când ajung prin Italia.  În Roma am fost la renumitul "Pompi" si am ales tiramisu clasic, iar în Veneția prin diverse localuri;


TOLEDO (SPANIA) - orașul este renumit pentru prăjiturile sale pe bază de marțipan; există un lanț de patiserii/cofetării cu numele de Santo Tome; am preferat marțipanului o prăjitură care la noi e echivalentă cu cremeșul;

DRESDA -  în fermecatorul oraș de pe Elba am gustat o prăjitură la palatul Cosel (Coselpalais) într-o ambianță elegantă... orașul te poate răsfăța cu multe cafenele/cofetării din care poți alege diverse produse delicioase; "stollen" este un desert renumit (un fel de cozonac) specific zonei;

BRUSSELES ȘI BRUGGES - nu puteam rata celebrele vafe (gofre)...în Brusseles le-am testat la "Maison Dandoy" (mereu e coada)  iar in Brugges la "Chez Albert";

MARAMURES- ROMÂNIA- DĂNEȘTI - HANUL TEILOR
- de câte ori am ocazia, mananc o porție de papanași sau o plăcintă cu mere stropită cu sirop de tei...

                                                                                                                              va  urma...

Te-ar putea interesa:

VIENA - DELICATESE LA NASCHMARKT

Cafea, cafenele- Partea I

Viena -Café Central

Salzburg - Lacul Konigsee, Germania (IV)
   



SACHER CAFE - VIENA

SACHER CAFE - VIENA

SACHER CAFE - VIENA

CAFE MUSEUM - VIENA - PRAJITURA MARONIBLUTE

GERSTNER - VIENA- CELEBRUL STRUDEL CU MERE SI SOS DE VANILIE

CAFE IMPERIAL VIENA - IMPERIAL TORTE CLASSIC

CAFE IMPERIAL VIENA - IMPERIAL TORTE CLASSIC

CAFE CENTRAL - VIENA

CAFE CENTRAL - VIENA


VIENA

DEMEL VIENA 

DEMEL VIENA - INTERIOR

DEMEL VIENA - INTERIOR - CUM SE PREGATESC PRAJITURILE

DEMEL VIENA - INTERIOR - CUM SE PREGATESC PRAJITURILE

Coselpalais - DRESDA

Coselpalais - DRESDA

ITALIA- INSULA PROCIDA

The Grann Cafe Gambrinus - NAPOLI

The Grann Cafe Gambrinus - NAPOLI

NAPOLI - TIRAMISU

NAPOLI- CELEBRA PRAJITURA BABA

BRATISLAVA - la celebra cofetărie Kormuth

BRATISLAVA - la celebra cofetărie Kormuth

BRATISLAVA - la celebra cofetărie Kormuth - interior



BUDAPESTA- CASA STRUDELULUI

BUDAPESTA - Cafe Gerbeaud

BUDAPESTA - Cafe Gerbeaud

BUDAPESTA - Szamos Cafe

BUDAPESTA - Szamos Cafe


Budapesta - New York Cafe

Budapesta - New York Cafe

Budapesta - New York Cafe

LONDRA - PATISSERIA VALERIE


Magazinul Harrods - LONDRA

Magazinul Harrods - LONDRA

Magazinul Harrods - LONDRA

Franta - Coasta de Azur- Patiseria Mesiano - Beaulieu sur Mer

ROMA - TIRAMISU CLASIC - POMPI

ROMA - TIRAMISU CLASIC - POMPI

BRUGGES - VAFE- CHEZ ALBERT


BRUSSELES- MAISON DANDOY


HANUL TEILOR- DANESTI -MARAMURES- O PORTIE DE PAPANASI

HANUL TEILOR- DANESTI -MARAMURES-PLĂCINTA CU MERE STROPITĂ CU SIROP DE TEI

6 comentarii:

  1. Apetisant, păcat că țin post :( o să-mi șterg imaginile din minte... sper.

    RăspundețiȘtergere
  2. Aoleu, ce mi-ai facut cu pozele alea delicioase. Arata demential!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt si bune ;-) ;-) dupa ce am mancat din ele a trebuit sa fac miscare...;-) ;-) sa nu dauneze siluetei ;-) ;-) nu mai zic de colesterol ;-)

      Ștergere