30 mai 2019

CAFEA, CAFENELE - PARTEA I

"Balzac făcea uz și abuz de cafea ca să-și aducă pe lume Comedia umană"(Michel Braudeau)

Până să ajungă boaba de cafea în ceașca noastră este o poveste lungă, muncă dificilă pe plantații, oboseală, sudoare... 


Cafenelele au fost și sunt "gazda" discuțiilor diverse: comentarii obișnuite, bârfe nevinovate (ai văzut cum este îmbrăcată blonda, ce pantofi poartă bruneta), mai nou navigarea pe internet în fața unui laptop,  șoapte de amor, minciuni, promisiuni, dezbateri despre sănătate, insomnii, bani, economie, mâncare nesănătoasă, literatură, muzică,  politică, nimicuri...
Într-o lună de iunie, într-o  cafenea din Frankfurt, lui Gabriel Garcia Marquez i s-a propus  o călătorie ("să mergem să vedem ce e dincolo de Cortina de Fier") de către Franco (un italian, corespondent ocazional la reviste din Milano) și Jacqueline, o graficiană la o revistă din Paris. Cât de norocoși suntem (în zilele noastre) că putem călători fără atâtea formalități la care au trebuit să apeleze cei trei în aventura lor prin Europa de Est...  

Zilnic (în lume) se consumă aproximativ 1.5 miliarde cești de cafea...nici nu poți contoriza de câte ori se rostesc într-o zi (în același timp) în cafenelele de pe mapamond,  cuvinte  ca: "un espresso", "un espresso macchiato", "un flatwhite", "un cappuccino", "un cortado", "un V60" etc..  
Regret că nu am făcut fotografii în toate cafenelele prin care am intrat și care mi s-au părut speciale...dar o voi face...Chiar daca le ador pe cele din "al treilea val", voi posta imagini si din cele istorice, cu tradiție, a că las articolul în actualizare...
de ce speciale? pentru că din ceașcă am sorbit de fiecare dată o cafea altfel: rafinată, catifelată, aromată, poate cu un gust fructat sau poate cu o notă de amăreală sau ușor picantă...despre boabele de cafea crescute la diverse altitudini s-au scris cărți, articole, se fac studii, se fac comparații între robusta și arabica, se tot numără soiurile de cafea...e o întreagă industrie..."la scară mondială, comerțul cu cafea se situează pe locul al doilea după petrol"...până să ajungă boaba de cafea în ceașca noastră este o poveste lungă, muncă dificila pe plantații, oboseală, sudoare... 



Nutriționiștii  spun că o cafea, două pe zi nu ar face rău, alții spun  că ar trebui evitată...
Am avut perioade când am băut zilnic câte o ceașcă de cafea, a fost un an întreg când nu am băut nici o cafea, iar în prezent mă încadrez la categoria: nu beau zilnic, dar atunci când o fac, prefer cafeaua de specialitate...

Nu voi face un top personal pentru că nu e cazul. Fiecare cafenea/cafea are farmecul ei. Pentru cineva poate părea specială, pentru altcineva banală. Pe lângă gustul cafelei poate mai  contează și în compania cui o bei, ce discuții ai în acele momente, felul în care ești servit etc..

Voi enumera doar cafenelele în care am intrat, am gustat cafeaua și în care m-aș reîntoarce 

BAIA MARE -ROMANIA:

Pressco - Baia Mare - Romania - ajung cel mult de doua ori pe saptamană - cafeneaua promoveaza conceptul "fara zahar"; secretul consta in procesul de prajire;  Oriunde in lume consum o ceasca de cafea, fac comparatie cu cea de aici; (https://www.pressco.ro/)

Moki - deschisă după ce am scris acest articol - o cafenea mai mică dar foarte bună cafeaua (actualizat februarie 2024

Narcoffee - deschisă în aprilie  2019  în Baia Mare (este la fel ca și cea din Cluj Napoca) - o cafea bună de specialitate

BARCELONA:

Satan's Coffe - Barcelona - Catalunia - la ultima vizită în fermecătorul oraș catalan, trei dimineți la rând am băut licoarea acolo...cafeneaua are ca motto : "Come drink, eat and flirt... No Bullshit, No Wifi, No fun for children, No decaf, No Vanilla, Fuck Yelp, Fuck Tripadvisor" O găsiți în centrul istoric (Barri Gotic), pe o străduță în apropiere de Palau de la Generalitat (https://satanscoffee.com/)



CLUJ NAPOCA- ROMANIA:

Cluj Napoca - Romania - orașul este deja recunoscut pentru cafenelele sale; până la acest moment am reusit sa intru doar la: 

Roots , Narcoffee , Olivo Cafe , Let's CoffeeMeron - toate aglomerate, atmosfera vibrantă, îți dorești să revii cât mai des. Parcă simt și acuma în nări mirosul de la un espresso (Burundi ) pe care l-am băut ultima dată la Roots;  


VIENA- AUSTRIA:

Viena - Austria - la primele drumuri prin orașul austriac am baut licoarea în  cafenelele "istorice", cu tradiție,  cu o istorie în spate, iar în ultima vreme m-am oprit la cafeneaua  Balthasar:

-Balthasar -(cafenea din al treilea val) ajungi ușor cu metroul linia U1 - stația Nestroyplatz- http://balthasar.at/

-Demel Cafe - cafeaua este obișnuită, mai mult prăjiturile atrag; atmosfera,  interiorul este superb (https://www.demel.com/en);

-Cafe Central- găzduită în Palatul Ferstel am scris despre ea aici; de intrat măcar odată la o vizită în Viena; la capitolul cafea nu m-a cucerit, în schimb prăjiturile sunt delicioase; Michel Braudeau spunea în cartea sa (Cafea Cafenele) că "Holul cu coloane a fost restaurat în 1986. Nu însă și geniul locului"  (https://www.cafecentral.wien/en/);

-Cafe Landtmann - aflată în apropierea lui Burgtheater, deci nu departe de primarie si despre care se spune ca era cafeneaua preferata a lui Sigmund Freud (https://www.landtmann.at/en/cafe-landtmann.html);

-Cafe Sperl - am luat micul dejun, o șuetă, o cafea obișnuită...

-Cafe Museum - într-o toamnă târzie, pe lângă un espresso am mâncat și o prăjitură delicioasă (maroni blute)...

Urmează sa testez si alte cafenele în Viena: regret că pe lângă Hawelka (din cele vechi) am tot trecut și din lipsă de timp (sau nu era ora potrivită pentru cafea) nu am reușit să intru...tot Michel Braudeau spune că "Hawelka a scăpat totuși de plastifierea modernă"...că ar mai păstra farmecul cafenelelor de altădată...


BELGRAD - SERBIA:

Hotel Moskva - Belgrad- cafea obișnuită, atmosfera plină de farmec, un loc unde prin 1908 se adunau intelectualii (http://www.hotelmoskva.rs/en/kafeterija-2-en-us/)

BRATISLAVA - SLOVACIA:

Mondieu- Organic Bistro&Chocolat -un bistro modern - în centrul istoric, un loc aglomerat, plin de farmec, dimineața e o încântare să savurezi acolo micul dejun;

BERLIN - GERMANIA:

***The Barn- Berlin - sunt mai multe locații (The Barn Mitte, The Barn Cafe Kranzler, The Barn Neukolln, The Barn Postdamerplatz, The Barn Hackescher Markt); Se spune că "The Barn" ar avea cea mai bună cafea din oraș;  eu am fost doar în "The Barn Mitte"; la următoarea vizită în Berlin voi testa  și  alte cafenele (Ben Rahim, Five Elephant, Father Carpenter, Silo, The Visit, Bonanza Coffe Roasters, No Fire not Glory, Roststatte, Populus etc..);

BUDAPESTA- UNGARIA:

Espresso Embassy- Budapesta - poate preferata mea din Budapesta - cafea de specialitate;

Madal Cafe -Budapesta - cafea de specialitate - locație centrală - merită o vizita;

Kontakt Coffe - cafea de specialitate - în apropiere de sinagogă

The Goat Herder -  cafea de specialitate - în apropiere de gara Keleti

New York Cafe - Budapesta - considerată una dintre cele mai frumoase cafenele ale lumii. Am servit ceva doar ca sa vad interiorul - o locație cu stil dar  nu-mi pot explica de ce am avut senzația că în fotografii locul arată mult mai spectaculos decât în realitate; cert este că nu te mai poți opri din fotografiat;

Cafe Gerbeaud - Budapesta - cafea am băut doar odată (obișnuită, nimic special); la alte vizite  am rămas la a consuma doar prăjituri (care mi se par cam scumpe);


GRAZ- AUSTRIA:

Barista's - o cafea de specialitate; amuzant este că meniul este inscripționat pe o pungă de cafea boabe (a se vedea jos, in imagine)...


Cam asta a fost prima parte. Sunt în lucru cu partea a doua.
               
                                                                                                             va urma...


Te-ar putea interesa:

VIENA - DELICATESE LA NASCHMARKT

Viena (Kunsthistorisches Museum) -intre Lucian Freud si saliera lui Cellini

Viena -Café Central

CELE MAI BUNE PRAJITURI PE CARE LE-AM MANCAT PRIN CALATORII - PARTEA I

Pressco- Baia Mare- Romania


Pressco- Baia Mare- Romania



Satan's Coffe - Barcelona - Catalunia

Satan's Coffe - Barcelona - Catalunia -"Come drink, eat and flirt... No Bullshit, No Wifi, No fun for children, No decaf, No Vanilla, Fuck Yelp, Fuck Tripadvisor"




Roots - Cluj Napoca- Romania

Narcoffee - Cluj Napoca- Romania

Olivo Cafe- Cluj Napoca- Romania

Balthasar - Viena 
Balthasar - Viena

Balthasar - Viena



Demel - Viena

Demel - Viena

Cafe Central - Viena

Cafe Central - Viena

Cafe Landtmann- Viena

Cafe Landtmann- Viena

Cafe Sperl - Viena

Cafe Museum - Viena


Cafe Museum - Viena

Belgrad - Hotel Moskva- la restaurant/cafenea- in holul receptiei hotelului

Belgrad - Hotel Moskva- la restaurant/cafenea

Mondieu- Organic Bistro& Chocolat- Bratislava

The Barn Coffe -Berlin -Germania

Espresso Embassy- Budapesta

Espresso Embassy- Budapesta

Madal Cafe- Budapesta- Ungaria

Cafe Gerbeaud -  Budapesta -Ungaria

New York Cafe -  Budapesta -Ungaria

New York Cafe -  Budapesta -Ungaria

New York Cafe -  Budapesta -Ungaria

New York Cafe -  Budapesta -Ungaria

New York Cafe -  Budapesta -Ungaria

The Goat Herder - BUDAPESTA

Kontakt Caffe- Budapesta


GRAZ- Cafeneaua Barista's - meniul este inscriptionat pe o punga de cafea boabe

GRAZ- Cafeneaua Barista's - espresso macchiato

GRAZ- Cafeneaua Barista's - un espresso

MOKI - cafenea in Baia Mare


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu