31 decembrie 2023

2023 IN IMAGINI - CALATORII

Călătoriile deschid ochii asupra trecutului, te fac să crezi că înțelegi prezentul și te învață să privești cu precauție spre viitor.  Am intrat în clădiri, adevărate bijuterii arhitecturale, am urcat/coborât ,,scări", am bătut poteci de munte, am alergat după trenuri, autobuze, am încercat, uneori, ,,să stau cu mine de vorbă".  Am zâmbit, am lăcrimat, am citit, am văzut, am auzit, am ascultat, m-am grăbit, poate nu am gestionat corect unele situații legate de sănătate, am luat decizii greșite. Uneori am luat-o spre dreapta în loc de stânga sau invers. 

M-am gândit mult la vremelnicie și totuși sunt pregătită să fac saltul în noul an, indiferent de ,,capcanele" pe care mi le pregătește...Mi-a slăbit mult vederea și mă ingrijorează că nu voi mai putea percepe clar frumusețea sau urâțenia din lume. 

Sunt drame în jurul nostru, suferință, lacrimi, boli, iluzii, singurătate... De aceea voi enumera (într-o ordine oarecare, așa cum curg aminitirile la momentul când scriu) doar ce a fost memorabil. Încă învăț să călătoresc. Vreau să depășesc acea etapă în care seara ajung la hotel obosită, după ce am încercat să văd toate obiectivele propuse. Dar ce să fac?...nu mai pot irosi timpul, clipele... Poate de aceea mă străduiesc să absorb cât pot din ce vrea zona respectivă să îmi dezvăluie. Sufăr de curiozitate obsesivă când este vorba de explorat locuri. Cum am mai scris, mă bântuie de câțiva ani o replică din serialul ,,The Young Pope":  ,,îmbătrânesc, timpul  devine o foiță subțire pentru mine". Nu sunt genul care doar bifează că a fost ,,acolo"...Sunt locuri în care mă reîntorc  pentru a revedea o clădire, o sală, un tablou, să mănânc o prăjitură sau o anume mâncare la un restaurant... sunt locuri în care NU sunt încă pregătită să ajung...nu am ieșit de pe bătrânul nostru continent...cândva, trebuie să o fac.

În anumite perioade ale lui 2023 mi-a fost teamă să călătoresc cu avionul din cauza știrilor care anunțau anulări ale zborurilor. Am renunțat la câteva destinații. Mașină nu am. Folosesc doar mijloace de transport public. 

Multe ore le-am petrecut în muzee sau la concerte de muzică clasică (bucurându-mă de farmecul și frumusețea muzicii), mi-am băut cafeaua în locuri preferate sau am descoperit altele noi,  mi-am ,,analizat" existența lângă un pahar de vin alb/roșu sec, am lăsat natura, pădurea, să-mi depene povești. O să zâmbiți, dar ador să intru în holurile  hotelurilor celebre de  cinci stele (unde este permis). 

În aprilie aveam programate trei zile în Berlin (pe care îl mai văzusem de două ori în ultimii ani, puteți citi impresiile  din 2018 aici).  Personalul aeroportului a făcut grevă și  am  rămas blocată încă trei zile, reușind să mai văd:  Humbolt Forum (deschis în 2021 și despre care poți afirma că este ,,mai mult decât un muzeu"), Neue Nationalgalerie (era expusă ,,Pasărea în spațiu" a lui Brâncuși), Neus Museum. Am vizitat cu tururi ghidate Opera, Filarmonica și Koncerthaus. În Potsdam (lângă Berlin) am vizitat Barberini, pe care îl aveam de mult pe listă. După întâmplările din ultima perioadă, când activiștii de mediu au încercat să distrugă câteva tablouri celebre (în Londra), Berlinul și Potsdam-ul au luat măsuri. Nu mai poți intra în sălile muzeului cu nimic în afară de telefon. Orice geantă (fie ea cât de mică), haină, se depun la garderobă sau în cutiuțele special amenajate din cadrul muzeelor.  Cei care ajungeți pentru prima oară în Berlin, trebuie să vizitați Pergamon  (un muzeu de top al lumii) și să urcați în cupola de sticlă a Parlamentului (Reichstag-ului). 

Am ascultat/văzut Carmina Burana (Carl Orff) de două ori: la opera din Budapesta (ianuarie 2023) si Viena (în sala de aur din Musikvereiniulie 2023). Extraordinare ambele puneri în scenă. La Konzerthaus Viena am văzut-o/ascultat-o live  pe celebra violonistă Anne Sophie Mutter.

În  Budapesta (la operă) am văzut Madama Butterfly iar la Academia Liszt câteva concerte superbe la pian sau vioară. În  septembrie am ascultat-o pe Kristine Opolais, iar în noiembrie, într-o seară de marți, l-am auzit la Mupa, interpretând  Bach, o oră și jumătate fără  întrerupere, pe Fazil Say. Un concert la care mă voi gândi multă vreme. Cum era de așteptat, bisul a fost  tulburătoarea,  minunata piesă ,,Black Earth".  

În 23 septembrie am reușit să ajung la Ateneul Român, în București la Festivalul Enescu pentru concertul Orchestrei Regale Concertgebouw, dirijor tânărul Klaus Makela, la pian  Yuja Wang, talentată, fermecătoare, carismatică... 

Am văzut expozițiile: ,,El Greco", ,,Janos Vazary" (Budapesta) Renoir (Budapesta, citește aici),  ,,Picasso Sculptor - Materie și Corp" (Malaga, impresii aici), Picasso (Viena-Albertina), Heidi Horten Collection (Viena), expozițiile temporare de la Albertina Modern (Viena), ,,Nicolae  Grigorescu - Pictor al Ethosului Românesc" (București - Muzeul  Național de  Artă al României, impresii aici),  Muzeul Zambaccian, Muzeul Theodor Pallady, Muzeul Cotroceni (București), Anuala Artelor (Baia Mare), Muzeul Vienei din Karlsplatz, redeschis în decembrie 2023, renovat și cu intrare gratuită. 

În Andalusia am revăzut Malaga, Sevilla, Granada și am vizitat pentru prima oară Nerja, Marbella, Frigiliana. Complexul Alhambra este un loc  care te face să vizezi, în care trebuie ajuns cel puțin odată în viață: istorie, culoare, forme, jocul apei, mirosul florilor. 

Bucovina am văzut-o vara, doar trei zile și va trebui să revin. Am vizitat Mânăstirea de la Gura Humorului, Pasul Palma,  Putna unde m-am recules la mormântul lui Ștefan, spunându-i pe scurt ce mai e prin țară, am simțit energia de la Chilia lui Daniil sihastrul, mânăstirile Moldovița, Arbore,  Voroneț, Sucevița, mina de sare de la Cacica și Muzeul Oului de la Vama (despre care am scris aici) etc. La Voroneț l-am zărit pe tânărul campion mondial la natație, David Popovici. Era solar, zâmbea, avea răbdare să facă fotografii cu copiii sau adulții care îl opreau pentru a-l felicita.

În Italia am revăzut/văzut Milano, Genova, Portofino, Bergamo, Sestri Levante, Varenna, Monterosso, Lecco, Orrido di Bellano. De data aceasta, drumul între Santa Margherita Ligure și Portofino l-am parcurs pe jos, o alegere inspirată. De Varenna nu mă pot sătura, m-a fermecat ca întotdeauna: grădinile, castelul, peisajul.

Extraordinară expoziția de fotografie din Milano a lui Sebastiao Salgado- ,,Amazonia". Îl admir și îl respect  pe omul/fotograful Sebastiao Salgado, pentru grija și atenția față de natură, sănătatea pădurii. Pe scurt, lui Salgado îi pasă de ,,plămânii planetei". Este celebră fotografia (vezi mai jos) în care apare el și soția lui Lelia, privind și bucurându-se după opt ani, de proiectul pe care l-au realizat în parteneriat cu Institutul Terra: plantarea pe un teren arid  a unui milion de răsaduri din 120 specii endemice.

Salzburg-ul și împrejurimile le-am găsit la fel de frumoase. După ce am văzut atâtea fotografii în mediul on-line, trebuia să ajung și eu în Hallstatt.  Am urcat și pe platforma 5fingers (impresii aici). În Munchen nu am stat decât câteva ore și am vizitat Residence Museum.

Cafeneaua preferată este Pressco din Baia Mare (orașul unde locuiesc de ani buni) și în care încerc să ajung cel puțin o dată pe săptămână. În Budapesta ador să beau cafeaua la Espresso Embassy. Observ oamenii, îmi place să ghicesc ce tip de cafea au comandat, ador forfota din local. În Viena m-am obișnuit să beau cafeaua la Balthasar, în Berlin la Bonanza, Refinery sau la The Barn. 

În Baden Bei Wien (lângă Viena, Austria) m-am plimbat prin parcul trandafirilor admirând și expoziția care era la vremea aceea. M-am gândit mult la tematica, chipurile, ,,metaforele" suprinse în acele fotografii. 

Anul îl închei ascultând copiii care vin să ne colinde la instituția în care lucrez. Elevi talentați..există speranță...încredere în viitor...

A fost dificil de ales, dar las mai jos câteva fotografii din anul care tocmai se încheie...


Te-ar putea interesa si:

MUZEUL OULUI VAMA- BUCOVINA - ROMANIA

ORADEA- ROMANIA -CASA DARVAS - LA ROCHE


BUCURESTI-MUZEUL DE ARTA- EXPOZITIA ,,NICOLAE GRIGORESCU – PICTOR AL ETHOSULUI ROMANESC”


MUZEUL PICASSO- MALAGA - 2023 - EXPOZITIA: PICASSO SCULPTOR- MATERIE SI CORP



Hallstatt- Austria - 2023

Varenna- Italia - 2023

Varenna- Italia - 2023

Sestri Levante- Italia - 2023

Portofino- Italia - 2023

Oriddo di Bellano- Italia - 2023

Frigiliana -Andalusia - 2023

Frigiliana -Andalusia - 2023

Hallstatt- Austria - 2023

Vedere de pe platfoma 5fingers- Austria

Andalusia - 2023

Austria - 2023 - urcare pe Muntele Jenner

Austria -urcare pe Muntele Jenner-2023


Gmuden

Marbella- Andalusia- Spania

Sevilla- Andalusia- Spania



Munchen - Germania



Granada - curtea leilor- Complexul Alhambra

Granada - Complexul Alhambra



Munchen - Germania

Scala din Milano- Expozitia Zeffirelli


Lecco - Italia- 2023

Spania- Andalusia

Opera din Budapesta - 2023

Baden bei Wien

Muzeul Vienei  - 2023

Viena- Carmina Burana - 2023

Muzeul Cotroceni- Bucuresti -Romania - 2023

Sevillia -Biserica San Juan - 2023

Budapesta -Matild Palace - 2023

Sebastiao Salgado si sotia lui Lelia - Expo Milano

Priveliste din drumul spre 5fingers- Austria


Varenna- Italia - 2023

Varenna- Italia - 2023

Manastirea Arbore - Romania - 2023


Valea Putnei- Chilia lui Daniil Sihastrul - 2023


Manastirea Humorului - Bucovina- Romania - 2023


Manastirea Moldovita - Romania



detaliu  Manastirea Sucevita - 2023


La Manastriea Voroneț - Romania - 2023


Maramures- Romania- Piatra Cerbului- 2023

Maramures- Creasta Cocosului - 2023

Romania- în drum spre Sfinxul Oasului - 2023





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu