23 octombrie 2019

OLGA FLORIAN WISINGER - EXPOZITIA DIN VIENA 2019 - MUZEUL LEOPOLD

În călătoriile mele prin Europa am admirat tablouri celebre sau am descoperit artiști de care nu auzisem până la momentul vizitei.   
Cu Olga Florian Wisinger m-am  "intersectat" pentru întâia oară în Muzeul Albertina din Viena, în urmă cu câțiva ani: "First Hoarfrost" ("prima brumă"), un tablou la care m-am gândit multă vreme. Părea atât de real încât îți doreai să parcurgi poteca printre copaci și să descoperi ce se află la capătul ei... 
Mă rodea curiozitatea de a vedea și alte tablouri ale Olgăi. Chiar dacă s-a "învârtit" într-o ramură a artei dominată la acea vreme de bărbați, azi  (la nivel internațional) este considerată ca una dintre cele mai renumite și respectate pictorițe. 
În 2019, Muzeul "Leopold" din Viena dedică prima expoziție acestei artiste care a făcut parte din avangarda picturii austriece a anilor 1880, celei care  a uimit cu "energia ei masculină" ("male energy"), cu abilitatea ei de a "picat așa" ("paint like that"), care a participat la acțiuni pentru drepturile femeilor, a militat și a participat la conferințe internaționale pentru pace. 

O viață închinată artei. Un suflet special prins între muzică și arte vizuale. În tinerețe, Olga a cochetat cu pianul, începându-și cariera ca pianistă. În 1874 a renunțat din cauza unor probleme la o mână, apoi a continuat cu  pictura. Începând cu 1874, artista a ținut un jurnal în care nota momente obișnuite din viață. Totodată scria și despre proiectele artistice. Astfel, jurnalul devine o sursă importantă pentru cei care-i studiază (cu precădere) lucrările de început.
Între 1890 și 1892 se dedică proiectului "12 luni ale anului" ("The twelve months") în care prezintă cum se schimbă natura pe perioada  unui an. Ciclul de tablouri a fost expus în 1893 la Viena, Munchen și Berlin.
Am admirat mai mult de o oră lucrările: peisaje și tablouri în care a abordat cu predilecție tema florilor. Mereu "mi-e foame și sete" de artă...de ce? nu știu...nu am un răspuns...poate pentru că trăim într-o lume bizară, bântuită de umbre, de fantome și arta este singura care cicatrizează răni...care te ajută să evadezi...Cunoașteți senzația de "beat de fericire"...cam așa am ieșit din muzeu...întâlnirea cu Olga a fost ca un fel de "triumf personal"...Au  fost peste 60 de minute din viața mea  pe care le-am dedicat unei artiste talentate, fascinante, care a lăsat umanității o "comoară".  Olga Florin Wisinger s-a alăturat artiștilor pe care-i prețuiesc. 


Articole similare:

Oradea- Muzeul Istoriei evreilor din Oradea - Partea II

Viena (Kunsthistorisches Museum) -intre Lucian Freud si saliera lui Cellini

Viena- Muzeul Leopold- Expozitia "Oskar Kokoschka -Self in focus"

(IV) Viena: Musikverein, Konzerthaus, Opera -Din seria: cladiri care gazduiesc spectacole de opera, muzica clasica, balet


Trandafiri seara - in toata splendoarea lor - 1896

Crini seara - 1897

"First Hoarfrost"-OLGA FLORIAN WISINGER

OLGA FLORIAN WISINGER

Spalatoreasa langa pârâu - 1885

Detaliu din tabloul - "Cimitir vechi in Goisern"

Flori de toamna in fereastra- 1887

Flori in fereastra- 1887

Cătun in Austria de Jos - 1889

Dimineata de septembrie

studiu

Inceput de primavara  - 1899

Buchet de flori de camp - 1907

Flori de anghinare in gradinile castelului Euxinograd - 1906

Cateva tablouri din ciclul - "12 luni ale unui an"

"Februarie" 1892 - din ciclul "12 luni ale unui an"

Frunze căzute - 1899

Olga in timp ce picta "Elm Tree Avenue on The Black Sea" - 1911- fotograf anonim

Elm Tree Avenue on The Black Sea - 1911 (bulevardul ulmilor la Marea Neagră)

Olga la lucru

Diverse portrete ale artistei

Diverse portrete ale pictoritei Olga Florian Wisinger

portret al artistei

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu