După ce am vizionat (în acest an) Camille Claudel (1988), L'historie d'Adele H (1975) cu Isabelle Adjani și A Thousand times good night (2013), Camille Claudel 1915 (2013), Copie Conforme (2010) cu Juliette Binoche, m-am întrebat, cât de solicitant poate fii să interpretezi rolul unei femei puternice și fragile deopotrivă, a unei femei aproape sfâșiată în lupta dintre rațiune și pasiune, cu visuri de amor făcute țăndări... In mod cert, facil nu poate fi.
Ce destine... sculptorița Camille Claudel și Adele (fiica lui Victor Hugo), două tinere talentate, educate, inteligente, sfârșesc în a-și petrece cea mai mare parte a vieții lor într-un ospiciu: prima timp de 30 de ani, iar cea de-a doua 40. Interpretarea lui Adjani în "Camille Claudel" ar merita toate premiile din industria cinematografică. E ca și când, la început, soarele s-ar juca cu tine și te-ar mângaia cu razele lui; după o vreme, simți pe obraji câteva picături calde de ploaie pe care ai fii tentat să le ignori; urmează furtuna, iar la final...înghețul...Cred că inima, sufletul și mintea lui Camille, au cunoscut toate anotimpurile iubirii pe parcursul relației cu Rodin.
Ce destine... sculptorița Camille Claudel și Adele (fiica lui Victor Hugo), două tinere talentate, educate, inteligente, sfârșesc în a-și petrece cea mai mare parte a vieții lor într-un ospiciu: prima timp de 30 de ani, iar cea de-a doua 40. Interpretarea lui Adjani în "Camille Claudel" ar merita toate premiile din industria cinematografică. E ca și când, la început, soarele s-ar juca cu tine și te-ar mângaia cu razele lui; după o vreme, simți pe obraji câteva picături calde de ploaie pe care ai fii tentat să le ignori; urmează furtuna, iar la final...înghețul...Cred că inima, sufletul și mintea lui Camille, au cunoscut toate anotimpurile iubirii pe parcursul relației cu Rodin.
Cei care au citit/auzit despre tulburătoarea poveste de iubire dintre Rodin și Camille Claudel, vor înțelege de ce am recurs la această introducere.
Dacă Camille nu s-ar fi "intersectat" cu Rodin, n-am mai fi avut privilegiul să privim "Vârsta maturității" și "Clotho", două dintre cele mai admirate lucrări din muzeu ale sculptoriței, n-am mai fi avut acele filme artistice și documentare care analizează în detaliu lucrările lăsate umanității și amorul dintre cei doi, n-am mai fi citit minunatele cărți: "Une femme" de Anne Delbee și “Pasiunea la patru mâini” a lui Bernard Lehembre.
Despre felul în care Juliette Binoche a dezvăluit-o publicului pe Camille Claudel, cred că s-ar putea scrie pagini întregi, s-ar putea face studii, s-ar putea preda la facultățile de arte teatrale și cinematografice. De la un film la altul, Binoche devine o actriță tot mai complexă, profundă, ce uluiește prin jocul actoricesc.
Dacă Camille nu s-ar fi "intersectat" cu Rodin, n-am mai fi avut privilegiul să privim "Vârsta maturității" și "Clotho", două dintre cele mai admirate lucrări din muzeu ale sculptoriței, n-am mai fi avut acele filme artistice și documentare care analizează în detaliu lucrările lăsate umanității și amorul dintre cei doi, n-am mai fi citit minunatele cărți: "Une femme" de Anne Delbee și “Pasiunea la patru mâini” a lui Bernard Lehembre.
Despre felul în care Juliette Binoche a dezvăluit-o publicului pe Camille Claudel, cred că s-ar putea scrie pagini întregi, s-ar putea face studii, s-ar putea preda la facultățile de arte teatrale și cinematografice. De la un film la altul, Binoche devine o actriță tot mai complexă, profundă, ce uluiește prin jocul actoricesc.
Redau mai jos materialul despre Muzeul Rodin, pe care l-am scris în 2010 și l-am postat la link-ul http://reteaualiterara.ning.com/profiles/blogs/muzeul-rodin
Poate că azi, la o distanță de patru ani, l-aș fi scris altfel.
Muzeul Rodin
19 august 2008…O zi obişnuită de vară în Paris. Soare, nori, adiere de vânt, câteva picături de ploaie apoi iar soare. Dimineaţă am vizitat Muzeul Armatei, probabil cel mai important muzeu din lume de acest gen – o veritabilă lecţie de istorie. Uniforme, arme, hărţi, fotografii, embleme din cele două războaie mondiale şi nu numai. Am asistat câteva minute şi la o simulare a bătăliei de la Marna. După ce m-am recules în locul unde Napoleon îşi doarme somnul de veci, m-am grăbit să ajung la muzeul Rodin. Emoţie mare. De la locaţia de unde mi-am asigurat intrarea contra a 6 euro, deja se zărea “Gânditorul”. Acel Gânditor, pe care ani de zile l-am vazut doar în albume de artă sau filme documentare. Trona în gradină, încojurat de flori şi verdeaţă, iar în spatele lui se zărea cupola de la domul invalizilor sub care odihneşte Napoleon. Cât de mult sau cât de puţin îţi trebuie ca să simţi emoţia? Mi-au atras atenția câţiva tineri (posibili studenţi), care făceau schiţe după sculpturile lui Rodin. Sunt convinsă că mulţi dintre ei petrec ore, zile, luni întregi în faţa operelor marelui artist.
Poate că azi, la o distanță de patru ani, l-aș fi scris altfel.
Muzeul Rodin
19 august 2008…O zi obişnuită de vară în Paris. Soare, nori, adiere de vânt, câteva picături de ploaie apoi iar soare. Dimineaţă am vizitat Muzeul Armatei, probabil cel mai important muzeu din lume de acest gen – o veritabilă lecţie de istorie. Uniforme, arme, hărţi, fotografii, embleme din cele două războaie mondiale şi nu numai. Am asistat câteva minute şi la o simulare a bătăliei de la Marna. După ce m-am recules în locul unde Napoleon îşi doarme somnul de veci, m-am grăbit să ajung la muzeul Rodin. Emoţie mare. De la locaţia de unde mi-am asigurat intrarea contra a 6 euro, deja se zărea “Gânditorul”. Acel Gânditor, pe care ani de zile l-am vazut doar în albume de artă sau filme documentare. Trona în gradină, încojurat de flori şi verdeaţă, iar în spatele lui se zărea cupola de la domul invalizilor sub care odihneşte Napoleon. Cât de mult sau cât de puţin îţi trebuie ca să simţi emoţia? Mi-au atras atenția câţiva tineri (posibili studenţi), care făceau schiţe după sculpturile lui Rodin. Sunt convinsă că mulţi dintre ei petrec ore, zile, luni întregi în faţa operelor marelui artist.
Ai senzaţia că timpul, “sămânţa universului” se opreşte în loc. Eşti tu, Rodin şi lucrările lui …nu-mi mai contestam nici existenţa, nici
destinul mediocru…nu-mi mai aminteam nici eşecurile, nici îndoielile…uitasem de
PIB-ul României…de guverne…de vremurile mult prea complicate pe care le trăim…
Pendulam între „Mâna lui Dumnezeu”, „Sărutul”
, „Iris” , „Bărbatul cu nasul spart”, „Omul
care merge”, “Iluzia, Sora lui Icar”,
„Nijinsky”, „Fugit Amor.”
Simbolistica mâinilor (mâini pe care le întâlnim
în multe din lucrările lui Rodin) e fascinantă. E de ajuns să vezi „Secretul” care reuneşte două mâini drepte de
la două persoane diferite ascunzând ceva…. Întrebarea pe care ţi-o pui imediat este:
ce se ascunde între cele două mâini? Eram patru persoane care ne uitam
la lucrare în acelaşi timp şi probabil
fiecare o vedeam altfel…o înţelegeam diferit.
„La Défense” era
aşezată într-o sală prea aproape de fereastră. Am privit sculptura din faţă şi din profil …în
timp ce o studiam mi-am amintit de supărarea lui Brâncuşi când, la o expoziţie la
New York i-au aşezat lucrările chiar lângă perete. Îşi explica indignarea deoarece “lucrările trebuie aşezate în mijlocul sălii
ca oricine să poată păşi printre ele”. Şi
într-adevăr…are dreptate… o lucrare trebuie privită şi din spate şi din
faţă…din toate unghiurile…
Am ajuns apoi în sala unde cu nerăbdare aştepta vizitatori
din toate colţurile lumii „Bărbatul cu nasul spart.” Întoarsă în ţară, am căutat
detalii despre lucrare şi iată ce am găsit:
“În perioada aceea, tânărul artist
tocmai terminase de executat un cap de bărbat din lut. Era al unui personaj
singular din cartier, un anume Bibi, care acceptase să-i fie model în schimbul
câtorva litri de vin. Tânărul Rodin era atât de satisfăcut de acest cap încât
se gândea să-l expună la următorul salon. Într-o noapte, termometrul a coborât foarte mult şi capul modelat cu
atâta dragoste, vreme de câteva luni, a îngheţat şi a crăpat, pierzându-şi o
mare parte din zona posterioară. Pe moment artistul a fost foarte afectat, dar
curând s-a lăsat sedus de aspectele indeite ale noii forme de rezultate. Capul
devenise un fel de mască. A hotărât să-l păstreze aşa şi să facă un mulaj
imediat ce va avea posibilitatea. De atunci, opera respectivă a
primit numele „Bărbatul cu nasul spart”
şi a fost refuzată de organizatorii Salonului din 1864” . (Bernard Lehembre)
Rodin a gustat gloria destul de târziu. La 14 ani
a intrat la Petite
École pentru a învăţa desenul aplicat. Aici a descoperit lumea artei şi a
muncii. Mai târziu a fost refuzat de 3 ori la
Şcoala de Belle Art. Pentru a-şi câştiga
existenţa, în 1858 începe să realizeze
lucrări de artă decorativă din piatră. După moartea surorii sale se retrage la o mânăstire.
Remarcându-i talentul, un preot îl sfătuieşte
să părăsească ordinul monahal şi să se dedice artei. În 1864 o cunoaşte pe Rose Beuret care-i va rămâne
alături până la sfârşitul vieţii. La 43
de ani era cunoscut doar de câţiva critici şi tineri artişti. Cei mai mulţi
auziseră de el cu ocazia scandalurilor provocate de o lucrare de-a sa „Vârsta de bronz”, (acuzat de mulaj după
natură) la care a trudit 14 luni şi pe
care o relizase după o călătorie de studiu în Italia.
În muzeu se găsesc şi lucrări ale
altor artişti.
Când ajungi în zona creaţiilor lui Camille Claudel
nu poţi să nu remarci “dialogul mut” dintre Rodin şi Camille, nu ai cum să nu te gândeşti la fermecatoarea, dar trista poveste de dragoste dintre cei doi. Deşi foarte
îndrăgostit de tânăra Camille, sculptorul nu a putut renunţa la Rose (care i-a fost atâţia ani alături).
Greu m-am desprins de „Clotho”
si „Vârsta maturităţii” ” („În
mitologia romană, trei divinităţi în infern, Clotho, Lachesis şi Atrops sunt
reprezentate sub înfăţişarea unor femei bătrâne despre care se credea că
stăpânesc viaţa omului.”). În „Vârsta
maturităţii” Camille îl va reprezenta pe
Rodin prins între ea şi Rose („aproape smuls de amândouă”). „Rose urâţită de bătrâneţe va încarna moartea
venită să-l ia pe bărbatul matur pe care o femeie tânără de o frumuseţe
iradiantă, încearcă să-l mai ţină in viaţă […] Camille îşi acceptă înfrângerea:
moartea a învins definitiv”. (Bernard Lehembre)
Camille
cade pradă nebuniei şi moare la azil pe 19 octombrie 1943.
Înainte de a părăsi muzeul am mai revăzut încă odată „Secretul”, „Iris”
("evocand "Originea lumii" a lui Gustave Courbet, care a suscitat mult scandal şi fascinaţie deopotrivă"), „Mâna lui Dumnezeu”
( o mână cu degete lungi şi delicate îi creează din pământ în acelaşi timp pe Adam si Eva). Am devorat apoi cu privirea lucrarile din curtea muzeului:
“Poarta Infernului” ( o sinteză a
sculpturilor sale pe a început-o în 1880
şi va reveni la ea tot restul vieţii) „Cele trei umbre”, „Burghezii
din Calais” şi iar şi iar… „Gânditorul”
(iniţial s-a numit “Poetul” inspirat de
Dante autorul „Divinei Comedii”).
Muzeul e
găzduit într-un hotel particular (Biron) construit la începutul secolului al
VIII- lea, unde Rodin a locuit o
perioadă dupa anul 1908. Muzeul a fost creat in anul 1916, la iniţiativa
sculptorului. El a donat statului francez scrisori şi manuscrise, întreaga sa colecţie, atât lucrări personale
cât şi lucrări ale altor artişti primite sau cumpărate de-a lungul timpului . Într-una
din sălile muzeului se pot admira şi un
nud de Renoir sau père Tanguy de Van Gogh. Hotelul Biron are şi o grădină în
care se găsesc câteva lucrări ale sculptorului. Din păcate lucrările expuse în
gradină le-am zărit de la distanţă deoarece accesul era interzis pregătindu-se
pentru aceea seară un spectacol de lumini şi laser.
Mi-am luat rămas bun de la Rodin cu promisiunea de
a mă întoarce…cândva…să-i mai revăd pe
Adam şi Eva sărutându-se chiar în timpul creaţiei divine în „Mâna lui
Dumnezeu”… pe Paolo şi Francesca unindu-şi buzele în „The Kiss”…şi să aflu ce protejează cele
două mâini în „Secretul”…
Surse:
Guide des collections du musee Rodin
http://ro.wikipedia.org/,
Bernard Lehembre – “Pasiunea la patru mâini”
Guide des collections du musee Rodin
http://ro.wikipedia.org/,
Bernard Lehembre – “Pasiunea la patru mâini”
Acest material l-am postat in 2010 si la http://reteaualiterara.ning.com/profiles/blogs/muzeul-rodin
Te-ar putea interesa si:
Viena ( Kunsthistorisches Museum) - intre Lucian Freud si saliera lui Cellini
Viena- Muzeul Leopold- Expozitia "Oskar Kokoschka -Self in focus"
Brussels - Muzeul Regal de Arte Frumoase
Budapesta (III) - Noaptea muzeelor, 22 iunie 2013
Pe unde am calatorit in 2017...
EXPOZITIA BALENCIAGA 2017 DE LA LONDRA IN IMAGINI SI CARTEA LUI MARY BLUME DIN 2018
Muzeul Rodin - Paris - 2008 - Cele trei umbre |
Muzeul Rodin - Paris - 2008 -Ganditorul |
Muzeul Rodin - Paris - 2008 - Mana lui Dumnezeu |
Muzeul Rodin - Paris - 2008 - Sarutul |
Muzeul Rodin - Paris - 2008 - Secretul |
Muzeul Rodin - Paris - 2008 - Camille Claudel -Clotho |
Muzeul Rodin - Paris - 2008 -Iris, messenger of the gods (Iris, mesagerul zeilor) Pozitia aleasa de Rodin evoca "Originea lumii" a lui Gustave Courbet |
Muzeul Rodin - Paris - 2008 - Tete de la Douleur simbolizeaza un puternic "strigat" de durere; lucrarea este cunoscuta si sub alte trei nume: Jeanne d'Arc, Orphee sau Capul Meduzei |
Muzeul Rodin - Paris - 2008 |
Muzeul Rodin - Paris - 2008 |
Muzeul Rodin - Paris - 2008 |
Foarte interesant materialul tau! Mi-ai starnit interesul in legatura cu cele 5 filme!
RăspundețiȘtergereLa Muzeul National de Arta al Romaniei se afla cateva dintre lucrarile lui Rodin: Varsta de bronz, Primavara, Sarutul iar la Art Galery of Ontario (Toronto) am putut admira in luna mai, anul acesta, lucrarile Adam si Ganditorul (probabil imprumutat temporar).
M-a impresionat sa aflu ca Brancusi a refuzat sa lucreze ca ucenic al lui Rodin cu motivatia "la umbra marilor stejari nu creste nimic!".
Numai bine, Liliana!
Anca, multumesc!!!!!!!!!!! foarte bune materialele tale despre Muzeul National de Arta al Romaniei; preferatul meu este cel dedicat galeriei de arta romaneasca moderna; din cate stiu, Rodin si Brancusi au interactionat doar pentru o scurta perioada de timp; amandoi sunt artisti de geniu, insa cu viziuni diferite; Alexandru Buican scria ca in arta, Brancusi este "exemplul cel mai monumental de filosof".
Ștergere