13 mai 2013

Valencia (partea 1)

Poate că a avut dreptate Frank Lloyd Wright când a afirmat că "arhitectura este arta mamă".
Tocmai m-am întors dintr-o scurtă vizită în Valencia. Dacă m-aţi întreba în ce anume constă frumuseţea oraşului, aş răspunde fără ezitare: arhitectura.
Baroc, gotic, art nouveau, ceramică, clădiri ultramoderne, palmieri, portocali, graffiti, poduri, cafenele şi restaurante, toate la un loc ar defini pe scurt oraşul Valencia.
Mi-am impus un ritm mai lent şi e posibil să nu-mi fi gestionat prea bine timpul, mai ales că nu ştiam sigur dacă voi face călătoria şi nu citisem în detaliu despre obiectivele turistice,  aşa că cele 4 zile mi s-au părut insuficiente pentru cât are de oferit oraşul.
În cea mai mare parte am străbătut oraşul la pas, însă m-am folosit uneori şi de metro, autobuz sau tramvai.
Cert este că inima oraşului este catedrala (cu faţada ei barocă, cu al ei turn clopotniţă El Miguelete) şi zona din jurul ei. În cele 4 zile au avut loc diverse slujbe şi ceremonii, aşa că am intrat de două ori în catedrală. Altfel, vizita este 4.50 euro iar urcarea celor 207 trepte în El Miguelete 2 euro.
Cifre, date exacte, puteţi găsi pe diverse site-uri oficiale ale obiectivelor turistice din Valencia sau pe bloguri de călătorii.
O parte dintre obiective le-am vizitat doar exterior iar altele şi în interior.

Iata într-o ordine oarecare cam ce mi-a dezvăluit oraşul la prima mea vizita:

1.Muzeul de arte frumoase (surprinzător, intrarea e liberă);

2.Muzeul  Naţional de Ceramică Gonzalez Marti -găzduit în cadrul Palatului Marchizului Dos Aguas - intrarea 3 euro;

3.Palatul contelui Cervello- una dintre cele mai emblematice clădiri ale Valenciei. Se pot vizita parterul , etajul şi găzduieşte  arhiva istorică a municipalităţii. Nu ai voie să faci fotografii. A fost o experienţă interesantă, am avut o senzaţie oarecum stranie, unică, apăsătoare, deoarece la acea oră eram singurul vizitator şi interacţionam, scormoneam în trecutul unei alte ţări.  Păşind  prin acele încăperi, pe lânga tablouri, manuscrise, cărţi vechi şi rare,  parcă treceau pe lângă mine în fugă ani întregi de istorie. (2 euro; duminica şi de sărbători intrarea e gratuită);

4.Clădirea Almudin (L'Almodi) -aflată destul de aproape de catedrală,  construită la începutul secolului XV şi care azi găzduieşte expoziţii temporare  de artă (2 euro)

5. Lonja de la Seda (La Lonja de Mercaderes) -bursa mătăsii,  declarată Patrimoniu Unesco începând cu 1996 - se spune că este clădirea cea mai bine conservată  de tip gotic târziu din întreaga Europă;

6.Real Basilica de nuestra senora de los Desamparados - aflată in Plaza de la Virgen;

7. Complexul oraşul artelor şi ştiintelor (Ciudad de las Artes y las Ciencias)-clădiri futuriste marca Santiago Calatrava şi  Félix Candela. Am coborât la staţia de metro Alameda şi apoi am luat-o la pas prin parcul Turia, (printre palmieri şi portocali) spre complex. Am vizitat doar Oceanograful şi ne-am  bucurat toţi spectatorii (copii sau adulţi)  de acrobaţiile delfinilor de la delfinariu (informații pe site-ul  http://www.cac.es/home/prices/);

8.Mercado Central (piaţa centrală) -se pare că a devenit un obiectiv turistic; erau grupuri întregi de turişti care fotografiau standurile pieţei. Cele mai apreciate erau cele cu Jamon iberico.  Astfel, mi-am reamintit de Barcelona şi de "Mercat de la Boqueria" unde,  cu câţiva ani în urmă, am băut diverse combinaţii de sucuri naturale;

9.Palatul Congreselor-se află aproape de staţia de metro Beniferri, zona în care am avut şi cazarea la hotel; Tot lângă aceiaşi staţie de metro se află în construcţie un modern stadion; De la etajul 17 al hotelului am admirat "La Dama Ibérica", creaţie a artistului Manolo Valdés- simbol al oraşului nou;

10.Gara Valenciei (Estacio del Nord)- la ieşirea din staţia de metro Xativa dai peste 2 clădiri grandioase: una este The Bullring (Plaza de Toros unde aveau loc luptele cu tauri) creaţia arhitectului Sebastian Monleon iar cealaltă este gara care a devenit un obiectiv obligatoriu de vizitat. De la gara practic se poate incepe explorarea oraşului vechi.

11.Ficuşii giganţi din grădina Gloriete - unul dintre ei a fost "protagonist" în filmul Jurassic Park

Am trecut pe lânga Torres de Serranos şi Torres del Quart care pe vremuri constituiau porţi de intrare în oraş.
Bioparcul, Palatul Artelor ”Regina Sofia”, Muzeul de Ştiinte ”Pricipe Felipe”, rezervaţia Albufera, le am în plan pentru o viitoare vizită în Valencia.

În timp  ce admiram oraşul de sus, din  turnul catedralei (El Miguelete), un elicopter  a survolat zona minute în şir. N-am prea înţeles ce era cu el, însă la un moment dat a apărut un grup de demonstranţi. Ca turist, stai câteva zile, te bucuri de frumuseţea oraşului şi apoi pleci. Ca localnic, ramâi şi te confrunţi cu problemele zilnice ale urbei. M-am abătut  de la zona strict turistică şi am ajuns  în cartiere mai neîngrijite, cum de altfel întâlneşti în orice alt mare oraş al lumii.  Mărturisesc că mi-ar fi plăcut  ca prima mea vizită în Valencia să fi fost  în urmă cu vreo  zece ani.

va urma...

P.S.  zborul a durat aproximativ trei ore din Cluj ; de la aeroportul din Valencia pâna la hotel m-am deplasat cu metroul; cartelele de metrou se pot reîncărca.

Articole similare:

Valencia (partea 2) - Muzeul National de Ceramica si Arte Decorative "Gonzalez Marti"
Valencia (partea 3) vazuta din turnul clopotnita al catedralei
Valencia (partea 4): arta maestrilor ceramisti vs arta strazii

Muzeul  National de Ceramica Gonzalez Marti

Valencia- centrul istoric -cladirea Primariei

Valencia- centrul istoric

Gara

Valencia- piata din spatele catedralei

Gara- detaliu

Cupola din piata centrala

Gara-detaliu

Gara

Piata din spatele catedralei

Valencia - piata din spatele catedralei

Jamon iberico in piata centrala

Torres del Quart

Almudin
Centrul istoric

Graal-ul in capela din catedrala

Palatul Congreselor

Sfantul Graal

21 de comentarii:

1. Răspunsuri
    1. Ai dreptate draga Mihaela; sper ca in anii urmatori sa mai ajung macar odata in Valencia; in perioada urmatoare o sa incerc sa postez si cateva imagini de la Muzeul National de Ceramica

2. Mă bucur pentru tine că ai ajuns acolo: O MERIŢI. Sper să ajung şi eu într-o zi...

1. Mircea si voi trebuie sa ajungeti (obligatoriu); cred ca cea mica ar fi incantata sa vada oceanograful; mi-o si inchipui..cred ca apoi o saptamana numai de delfini si rechini ar povesti ;)) minunate si pozele voastre din natura de la Grosii Tiblesului de pe blogul tau...

3. Ai dreptate gara e superba!!!
    Dar si muzeul de ceramica si cladirile in alb din centru! Spania e o bijuterie, pacat ca multi romani se feresc de ea fiindca stiu ca sunt prea multi romani plecati acolo ...

1. Alicee... eu doar Barcelona (pe care o ador +zona Costa Brava) si Valencia am reusit sa vada pana acuma din Spania; insa lista e mai lunga; am si Madridul (obligatoriu) in plan si cand il voi vizita voi citi informatiile de pe blogul tau; Un plus pentru Valencia este ca intrarile la muzee sunt neasteptat de ieftine. Dai 2 sau 3 euro, insa la iesire primesti mult mai mult...infinit mai mult...(spiritual ma refer)

4. Trece mai intai pe lista, Zaragoza care este un oras bijuterie. Nu este mare (al cincilea din Spania) si foarte usor de vizitat, ai de toate de vazut. Ca stil predomina mudajer, un amestec de maur și spaniol. De retinut a fost capitala Spaniei in trecut. Sunt zboruri de la Cluj la Zaragoza cu Wizz, iar orașul este foarte ieftin, in centru găsești hoteluri cu 50 €.
    I-ți recomad sa citești impresia mea despre Zaragoza.

1. Domnu' Costel, deja am citit zilelele trecute impresia dvs. despre Zaragoza (pe turistik). O am in plan, mai ales ca e si zbor direct din Cluj. Am vazut imaginile pe care le-ati postat si sunt minunate. Va multumesc si pentru informatiile pe care mi le-ati impartasit pentru calatoria in Valencia (mi-au folosit)

5. superb orasul, superba toata Spania. Mare placere mi-a facut sa-ti citesc impresiile, Liliana.

Cat despre Zaragoza sper sa ajung si eu cat de curand.

1. Iulia, multumesc de "vizita" ;) ma bucur ca ti-ai reamintit de Valencia; mi-ai spus ca ai vizitat-o si ca ti-a lasat o impresie frumoasa; ti-am vazut ultimele albume de pe coasta amalfitiana...minunate...

6. Minunat. Mi-am reamintit vacanta de iarna petrecuta acolo anul trecut. Am vazut si eu atunci majoritatea locurilor descrise de tine, si eu am fost fascinat de cele vazute, am scris cateva postari si pe blog. Oricat timp ai avaea la dispozitie, mereu vei gasi ceva interesant de facut. De exemplu, eu am ratat Palatul contelui Cervello, Palatul Congreselor si nu-mi amintesc de Dama Iberica. In schimb am urcat in cele doua turnuri (Seranno si Quart), am vizitat Bioparcul (din pounctul meu de vedere este cea mai frumoasa gradina zoo din Europa), Gradina Botanica, Muzeul Toreadorului (chiar langa gara), parcul Turia si plaja La Melva Rosa. Categoric, este un oras in care ai vrea mereu sa revii...

1. Domnule Matyas,
      stiu ca aveti pe blog multe postari dedicate Valenciei si chiar cu multe, multe detalii...le-am citit si eu inainte de a pleca si o sa le mai recitesc de multe ori pentru ca doresc sa revad Valencia; Dama Iberica, stadionul si Palatul Congreselor sunt in zona statiei de metro Beniferri; nici eu nu le-as fi vazut daca nu aveam cazare la hotel acolo; Daca mai ajungeti in Valencia sa vizitati Palatul contelui Cervello pentru ca sunt convinsa ca o sa fie pe gustul dvs. Va felicit pentru initiativa cu rubrica "Muzeele lumii" de pe foto travel

7. Hm, ce ispită! Arată tare fain Valencia.Îmi place arhitecura oraşului. Cel mai mult mi-ar plăcea să iau parte la un spectacol la delfinariu!
    Oricum Spania este undeva acolo sus în capul listei pentru următoarele vacanţe.

1. e interesant si spectacolul la delfinariu mai ales ca e interactiv; este un prezentator care insufleteste atmosfera si interactioneaza cu copiii; se pun intrebari legate de delfini si copiii care raspund corect sunt luati ca "voluntari" si pot atinge delfinii

8. Am vizitat Valencia de doua ori , in mai 2011 si in martie 2012 dar nu am apucat toata sarbatoare fallas asa ca m-am hotarat sa merg si in martie 2014 15 =18 martie, apoi sa merg pentru 4 zile la Zaragoza.Daca stiti si ma puteti ajuta cu sfaturi de calatorie , as dori sa stiu care este cea mai buna varianta de a calatori de la Valencia la Zaragoza.Va multumesc anticipat si va doresc sarbatori fericite

1. Domnule Viorel, eu in Zaragoza nu am ajuns inca; dar ne putem uita pe site-uri sa vedem cum puteti ajunge pina acolo; o sa studiez si eu si revin cu informatii; va doresc sarbatori frumoase si linistite.

2. M-am uitat acuma pe renfe si se pare ca ar fi cam 4.45 ore cu trenul intre Valencia si Zaragoza (aproximativ 22 euro de persoana un drum)

9. Felicitari pentru articol. Cred ca Valencia este un oras superb. Voi ajunge si eu in curand... orasul artelor pare rupt dintr-un film SF :)

1. Multumesc!!! e impresionant orasul; atat partea cu cladiri vechi, cat si partea noua; sunt curioasa cu ce impresii o sa te intorci...;-)

10. informatii utile,as fi vrut sa aflu cat cost
    a intrarea la comp;exul delfinariului,dar,ma rog aflu la fata locului.

1. Delfinariul se afla in complexul Oceanografic; deci daca achizitionezi bilet pentru oceanografic, poti merge si la spectacolul de delfinariu (pretul e inclus); trebuie sa vezi doar in ziua respectiva la ce ore sunt reprezentatiile; sunt afisate cand iti achizitionezi biletele si alegi la care ora iti convine; costul biletelor e in functie de ce corpuri vrei sa vizitezi; daca le vrei pe toate sau doar una, doua dintre ele; sau doresti bilet pentru o zi, doua, trei...uite aici un link util sa-ti faci o idee: http://www.cac.es/home/prices/