30 decembrie 2015

Amintiri din calatoriile lui 2015

Teoretic, nu ar fi trebuit să scriu aceste rânduri, pentru că în general evit să fac analize, să caut puncte tari sau slabe ale călătoriilor dintr-un an...au fost, s-au consumat, nu mai pot schimba nimic, le transform într-un soi de călătorii interioare (păstrând în minte anumite imagini, mirosuri, sunete) și normal ar fi să-mi canalizez energiile pentru a face planuri, strategii noi;
și totuși, iată-mă în fața calculatorului depănându-mi-l pe 2015.
În ultimii ani aparatul meu de fotografiat a făcut mii de poze. De unele am uitat, nu le-am mai revăzut. A început să mă obosească fotografiatul în acest ritm...voi încerca să fiu mai selectivă...dar știu deja că nu voi fi...
Zilele trecute priveam imaginile din călătoriile (puține, scurte, intense) lui 2015.
A fost un an al expozițiilor, al peisajelor spectaculoase, al concertelor, al plimbărilor firești la pas admirând spectacolul străzii, arhitectura clădirilor... Ungaria, Austria, Italia și Cehia...

Expoziții:
ItaliaExpo Milano 2015 a fost prima expoziție universală pe care am vizitat-o. Am fost unul dintre cei peste 20 de milioane de vizitatori;  Impresionant cum s-au mobilizat cele 140 de țări participante în a-și organiza pavilioanele în ton cu tema expoziției: "Hrănirea planetei, energie pentru viață";

Ungaria- Budapesta- colecția permanentă din Galeria Națională a Ungariei;

Cehia- Praga - expoziția lui Alfons Mucha- "The Slave Epic"; tânjeam de ceva vreme să ajung la această expoziție; cu riscul de a mă repeta, trebuie să spun că este una dintre cele mai frumoase expoziții pe care le-am văzut în ultimii ani; am petrecut o dimineață memorabilă în Praga printre "personajele fictive, visate de artist"...

Austria- Viena - Muzeul Albertina - expozițiile Edvard Munch, Alfred Kubin, Lyonel Feininger,"Monet to Picasso" și cea de fotografie "Black&White". Am stat peste trei ore și jumătate în Albertina. Am început cu suferința, disperarea, anxietatea, crizele lui Munch, am continuat cu lucrările celor două "spirite înrudite" Kubin și Feininger, iar de la culoarea moderniștilor clasici europeni am trecut la alb-negrul colecției de fotografii a muzeului; am străbătut câteva minute sălile palatului  care, pe lângă  mobilier și candelabre spectaculoase "ascund" și câteva lucrări de-ale lui Michelangelo, Raffaelo Santi precum și celebrele 'Iepurele" și "Mâini rugându-se" ale lui Albrecht Durer. Am văzut  expoziția singură. Poate așa e cel mai bine.  Poți să stai cât vrei în fața unui tablou fără să te grăbească cineva sau invers, să zorești tu pe cineva.  În sala cu Claude Monet și Henri Lebasque era un grup de vreo șapte liceeni care-și luau notițe. Cel mai probabil, o profesoară  le explica despre nuferii lui Monet, în germană (eu nu înțelegeam nimic) vorbea grav, gesticula, apoi le adresa întrebări. Frumoasă lecție. De neuitat pentru ei (...cred).
În Albertina am intrat prima dată în urmă cu câțiva ani la Van Gogh; era chiar ultima zi a expoziției temporare: am stat la coadă la bilete vreo 40 de minute; am văzut tablourile în niște condiții ciudate; om lângă om; sălile arhipline; cald, un aer irespirabil; din când  în când trebuia să dau din coate (la propriu) ca să ajung mai aproape de un tablou; de atunci am evitat muzeul; iată-mă însă din nou, în 2015 la întâlnirea cu "metaforele vieții" lui Munch, cel care a văzut oamenii în spatele măștilor lor. "Ca și Leonardo da Vinci care a studiat interiorul corpului uman și a disecat trupuri, eu am încercat să disec suflete". (Edvard Munch) Alte condiții, vizitatori mai puțini, posibilitatea de a admira în voie detaliile lucrărilor, dar toți nerăbdători de a ajunge în sala cu celebrul "Țipătul" (1895, litografie aparținând unei colecții particulare). Nu trebuie subestimate nici celelalte piese din expoziție; "Sărutul", care este unul dintre subiectele centrale ale seriei "Frizele vieții", "Madonna" sau "Autoportretul" realizat după opt luni de stat într-o clinică psihiatrică.
În cadrul colecției de fotografie alb-negru există câteva experimente ale unor fotografi celebri: Henri Cartier- Bresson, Helmut Newton, Lisette Model, Rudolf Koppitz, Robert Frank etc.. Într-una dintre săli ai ocazia să vezi chipul perfect al Sophiei Loren surprins în 1959 de Irving Penn.
Deja mi-e dor de Albertina. În următorii doi sau trei ani, sper să-i mai trec pragul la alte expoziții temporare.

Concerte de muzică clasică;
Viena: în biserica St. Charles (Karlsckirche)- în luna august am ascultat Requiem-ul lui Mozart, iar în octombrie Anotimpurile lui Vivaldi; la ambele reprezentații s-au folosit instrumente vechi, tradiționale;  am trecut de multe ori pe lângă biserică, i-am admirat exteriorul, însă este pentru prima dată când am pășit în interior;
La Konzerthaus i-am văzut /ascultat interpretând Bela Bartok și Beethoven pe Pierre - Laurent Aimard (considerat cel mai important pianist francez al momentului) împreună cu Orchestra Simfonică din Viena dirijată de elvețianul Philippe Jordan. Pierre - Laurent Aimard a putut fi ascultat și în București, în 2015 în cadrul Festivalului "George Enescu".

Diverse:
În prima jumătate a anului: Budapesta și Viena.
1. Budapesta - deși am văzut-o de multe ori, în fiecare an ajung aici măcar o zi sau două;
în 2015 am petrecut două uikend-uri în lunile aprilie, mai și câteva ore pe parcursul anului la revenirile din Salzburg (august) și Viena (iulie, octombrie); experimentele noi au fost:
- insula Margareta pe care am străbătut-o la pas  primăvara și vara;
- casa memorială Bela Bartok:
- colecția permanentă din Galeria Națională a Ungariei;
- biserica Matyas care arată și mai spectaculos după renovare: este prima dată când  am reușit să  o vizitez și în interior;
-   complexul nou de clădiri Varkert Bazaar
2. Viena - plimbări prin oraș, prin parcuri, am vizitat universitatea, muzeul Albertina, am revăzut câteva obiective dragi și am gustat din bucătăria austriacă

În ultima parte a anului; Salzburg, Brescia, Lacul Garda, Milano, Verona, Viena, Praga
În august a fost Salzburg și zona de lângă; am urcat pe Untersberg, am vizitat palatul și grădinile Hellbrunn,  lacurile Konnigsee si Wolfgangsee;
Cele două călătorii în Italia (septembrie) și în Praga (noiembrie) nu le aveam în plan; îmi doream să plec undeva, cu un minim de cheltuieli, dar nu eram hotărâtă; am găsit bilete de avion spre Bergamo la un preț rezonabil, mi-am făcut câteva calcule financiare și mi-am organizat cele patru zile întregi în Italia, "țara în care cresc lămâii, așa cum o caracteriza Goethe în memoriile sale de călătorie"; cazarea am avut-o în Brescia iar de aici în fiecare dimineață am plecat cu trenul; două zile spre Lacul Grada, o zi la Expo Milano și una la Verona.
Brescia a fost  o surpriză plăcută. Ne-am deplasat pe jos și cu metroul care este unul foarte modern, cu pilot automat.  Citisem nu ar fi un oraș turistic, însă cu siguranță poți petrece o zi fără să te plictisești. Cum spuneam mai sus, aici am avut baza, cazarea și am reușit să alocăm Bresciei câteva ore, în prima zi, când  am sosit de la aeroport din Bergamo.  Există puncte de atracție: un castel (o cetate), biserici, un teatru roman, muzee etc.
Lacul Garda a fost un loc în care îmi doream de mult să ajung și nu m-a dezamăgit, iar Verona o reîntâlnire mai mult decât plăcută, despre care voi încerca să scriu câteva impresii în perioada următoare.
Praga am găsit-o la fel de frumoasă și animată, chiar dacă a plouat. Am ajuns pentru două ore și în Karlovy Vary. Ploua, am văzut foarte puțin din stațiune. Ultima oprire a fost la osuarul Sedlec din Kutna Hora; în 1511 un călugăr aproape orb aranjează osemintele pentru prima dată; ultima aranjare a osuarului datează din 1870; piesa cea mai spectaculoasă este un candelabru ornamentat cu toate tipurile de oase care se găsesc în corpul uman.

Finalul vreau să-l dedic orașului în care trăiesc de câțiva ani - Baia Mare - a cărui candidatură a fost acceptată în cadrul competiției pentru titlul de  "Capitală Europeană a Culturii  2021".
În data de 13 decembrie 2015, am participat ca spectator la tradiționalul  "Concert solemn de colinde" la Catedrala Episcopală "Sfânta Treime" din Baia Mare. A fost emoționant, înălțător, magic să asculți patru coruri (cel al Catedralei, al Seminarului Teologic Liceal din Baia Mare,  al Facultății de Teologie din Baia Mare și cel al preoților din Episcopia Ortodoxă a Maramureșului și Sătmarului) interpretând cele mai frumoase colinde ale neamului nostru...doresc oricărui român să asculte măcar odată în viață un astfel de concert...

În loc de concluzie:
2015 -  la capitolul călătorii a fost un an interesant...m-am mirat, am zâmbit, m-am încruntat, am urcat, am coborât,  am fost uimită, am aflat și am sperat...

Te-ar putea interesa si:

Pe unde am calatorit in 2017...

Italia 2015

Verona 2015 - in gradinile Giusti

Budapesta 2015:

Budapesta- vara 2015 - podul cu lanturi

Budapesta- vara 2015 - pe vaporul care face  croaziera pe Dunare in jurul orasului

Budapesta- vara 2015

Budapesta- vara 2015 - insula Margareta

Budapesta- vara 2015- Insula Margareta

Budapesta- vara 2015 - Insula Margareta

Budapesta- vara 2015 -Insula Margareta

Budapesta- primavara 2015

Budapesta- vara 2015- interior Biserica Matyas (Biserica Incoronarii)

Budapesta 2015 - la Parlament

Salzburg 2015 - Sala de Marmură din Palatul Mirabell

Viena 2015

Viena- octombrie 2015 -Muzeul Albertina

Viena- octombrie 2015 -Muzeul Albertina - Expozitia Edvard Munch - "Țipătul"

Viena- octombrie 2015 -Muzeul Albertina -Expozitie Alfred Kubin - "War"

Viena- octombrie 2015 -Muzeul Albertina - prin salile palatului

Viena 2015- asa se prepara dulciurile la celebra cofetarie Demel

Viena 2015 - fabrica de deseuri

Viena 2015 - Requiem-ul lui  Mozart

Viena, octombrie 2015 - Concert "Anotimpurile lui Vivaldi" la biserica St. Charles (Karlskirche)

Viena - octombrie 2015 -Konzerthaus- Philippe Jordan si Orchestra Simfonica din Viena