2 iulie 2015

Budapesta primavara - aprilie, mai 2015

Sunt la Bastionul Pescarilor pe acea terasă  (care s-a extins) unde orice turist tânjește să urce... la stânga văd insula Margareta, în față  Parlamentul, la dreapta podul cu lanțuri... mi-e și teamă să-mi imaginez cum ar fi Budapesta fără parlament și podul cu lanțuri...
În această primăvară am reușit să ajung de două ori în capitala Ungariei. Vizite scurte, de două, trei zile, stabilite în ultimul moment.  La sfârșit de aprilie și de mai.  Budapesta este un oraș surprinzător, dinamic, fermecător, se innoiește periodic. La fiecare trecere întâlnesc câte o statuie nouă sau o clădire renovată de care nu  știam.
Am revăzut o parte din locurile care mi-au devenit dragi în ultimii ani și am descoperit altele noi. 
În aprilie m-am plimbat mult, am urcat la palat de două ori pe jos dinspre "Varkert Bazaar", partea cea nouă, renovată. Varkert Bazaar reprezintă un complex de clădiri neo renascentiste, cu grădină, recent renovate, unde au loc diverse evenimente culturale. Așa am aflat că există și varianta de a urca cu scări rulante sau cu lift. Ador să privesc Parlamentul de sus de la Bastionul Pescarilor, vasele de croazieră trecând prin fața lui. În sfârșit am ajuns pentru prima oară pe insula Margareta (despre care am scris aici). 
Interioare am vizitat: Biserica Matyas și casa memorială Bela Bartok.
Biserica este renovată exterior și arată impecabil; interiorul este si el la fel de frumos; există taxă pentru vizitarea bisericii; se pot face fotografii;
la casa memoriala Bela Bartok nu ai voie sa pozezi interiorul. Se poate ajung cu metroul până la stația Moszkva ter și apoi autobuzul nr. 5 până la capătul traseului.  Casa se află într-o zonă liniștită, în apropierea unui parc și alte câteva vile. Am sunat la poartă. După ce ni s-a deschis am trecut printr-o grădină în care se află statuia ce-l reprezintă pe Bela Bartok, creată de sculptorul Imre Varga. Ne-am achiziționat biletul și o doamnă ne-a ghidat prin încăperi povestindu-ne despre Bela Bartok. Am fost încântați să vedem lucruri care au aparținut compozitorului, fotografii cu el și familia lui,  cărți (două chiar în limba română), piese de mobilier vechi din Transilvania, pelerina cu care călătorea artistul etc.. Bela Bartok, născut la Sânnicolau Mare moare răpus de leucemie în New York, la 26 septembrie 1945. Pe patul de spital compune ultima lucrare special pentru soția sa. Rămâne neterminată, ultimele 17 măsuri fiind finalizate de Tibor Serly, unul dintre elevii lui Bartok. O copie după lucrare este expusă aici într-un mod interesant, original, creativ...
În casa memorială există o cameră în care au loc frecvent concerte de pian.
A fost emoționant...ca și cum ne-am fi întors în timp...parcă am fi fost în vizită la marele muzicolog...însă el nu era acasă...Aproape o oră am explorat cu ghidul nostru  încăperile...am vorbit mult despre România care a fost o importantă sursă de inspirație pentru compozitor, despre folclor, despre instrumente muzicale vechi tradiționale, despre cele două războaie mondiale, despre colinde românești...a fost amuzant când la un moment dat încercând să facem o similitudine între instrumente am amintit de "zongoră", iar doamna (ghidul nostru)  repeta cuvântul încercând să-l rețină...

În luna mai am urcat din nou la Bastionul Pescarilor, ne-am plimbat prin zona Parlamentului, am făcut o croazieră, de data aceasta de la alt doc (recomandat de un punct de informare turistică) și am vizitat Galeria Națională a Ungariei, colecția permanentă din Palatul Regal.
Lângă parlament era finalizat ansamblul de statui Kossuth, iar  ca noutate, dacă în aprilie am văzut doar soclul, în mai era deja ridicată și statuia reprezentându-l pe grof-ul Andrassy Gyvla.
Croaziera care a durat aproximativ o oră și jumătate a scos în evidență încă odată frumusețea orașului. În zona podului cu lanțuri sunt puncte de informare turistică. Ți se explică ce tipuri de croaziere sunt, la ce ore, dacă preferi simplă sau să servești masa. Primești un pliant și poți decide ce tip de croazieră vrei să alegi.
Galeria națională se întinde pe trei nivele (cel de-al doilea fiind închis la momentul vizitei mele, probabil pentru o reorganizare). La etajul trei se poate ieși pe terasa domului de unde ai o panoramă superbă asupra Budapestei. E greu să-ți stăpânești aparatul de fotografiat. Cauți unghiuri, lumină potrivită...parcă n-ai mai vrea să pleci...ieși de pe terasă...te întorci...iar ieși...te frământă întrebarea dacă or fi ieșit bine fotografiile... Am admirat lucrări interesante, spectaculoase, valoroase. Am plecat cu gândul la  tablourile lui Hollosy Simon, născut în Sighetu Marmației ("Depănușatul porumbului", "The Rakoczy march", "Problemele țării" etc.) și ale lui Munchaksy Mihaly ("Alley",  "Dark street", "Storm in the Puszta", "Portrait of Franz Liszt", "Still life with flowers" etc.) 

Link-uri utile:

Biserica Matyas, bilet vizitare / adult :1400 HUF; este permis fotografiatul in interior;
http://www.matyas-templom.hu/cikk602.html

Casa memoriala Bela Bartok, bilet vizitare cu ghid/ adult :1200 HUF;  NU este permis fotografiatul în interior:
http://www.bartokmuseum.hu/memorialhouse.html

Galeria Nationala a Ungariei, bilet vizitare colectia permanenta / adult :1400 HUF; taxă pentru fotografiat 500 HUF
http://www.mng.hu/en

Croaziera: 3000 HUF, simplă

Articole similare:
Zile de august in Budapesta
Budapesta (I)
Budapesta (II) - croaziera pe Dunare
Budapesta (III) - Noaptea muzeelor, 22 iunie 2013
(I) Opera din Budapesta - Din seria: cladiri care gazduiesc spectacole de opera, muzica clasica, balet
Budapesta -Teatrul National
Budapesta la sfarsit de noiembrie 2014 - Piata de Craciun & Expozitia "Rembrandt and the Dutch Golden Age"
Budapesta- Insula Margareta -primavara 2015


Budapesta, aprilie 2015



Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015 - la castel

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015-Gradina Filosofilor -Garden of Philosophy

Budapesta, aprilie 2015-Garden of Philosophy

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015- vedere spre Varkert Bazaar

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015-Biserica Matyas

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015-Parlamentul vazut de la Bastionul Pescarilor

Budapesta, aprilie 2015-detaliu Biserica Matyas

Budapesta, aprilie 2015-Biserica Matyas

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015- monumentul Kossuth finalizat

Budapesta, aprilie 2015-Parlamentul


Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015


Budapesta, aprilie 2015- la Academia de Muzica

Budapesta, aprilie 2015 - la Academia de Muzica

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015- in curtea casei memoriale Bela Bartok

Budapesta, aprilie 2015- de aici am urcat la palat -zona renovata  Varkert Bazaar

Budapesta, aprilie 2015 - gradina in zona renovata Varkert Bazaar

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015- toate scarile duc spre palat ;-)

Budapesta, aprilie 2015 - zona renovata  Varkert Bazaar

Budapesta, aprilie 2015 -spre palat

Budapesta, aprilie 2015

Budapesta, aprilie 2015


Budapesta, aprilie 2015-Bastionul Pescarilor
Budapesta - mai 2015 - Parlamentul vazut in timpul croazierei pe Dunare

Budapesta - mai 2015 -zona Varkert Bazaar-in gradini

Budapesta - mai 2015 - zona renovata Varkert Bazaar

Budapesta - mai 2015 -Book fountain - in fata universitatii

Budapesta - mai 2015 

Budapesta - mai 2015 - vedere de la castel de pe terasa domului palatului regal

Budapesta - mai 2015 

Budapesta - mai 2015 - Podul cu lanturi

Budapesta - mai 2015 -la Bonnie Restro Comics

Budapesta - mai 2015 
Budapesta- Galeria Nationala a Ungariei - "Alley"-Munkacsy Miahly

Budapesta- Galeria Nationala a Ungariei - Hollosy Simon -"The Rakoczy march (study)"

Budapesta- Galeria Nationala a Ungariei - Hollosy Simon -"The problems of the country" 1893

Budapesta- Galeria Nationala a Ungariei - Hollosy Simon -"The problems of the country" 1893 -detaliu

Budapesta- Galeria Nationala a Ungariei - Hollosy Simon -"Corn Huskers",1885

Budapesta- Galeria Nationala a Ungariei- Barabos Miklos - Romanian Family on Their Way to the Fair, 1843-1844
Budapesta- Galeria Nationala a Ungariei - "Storm in the Puszta" 1867-Munkacsy Miahly

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu