7 aprilie 2014

(IV) Viena: Musikverein, Konzerthaus, Opera -Din seria: cladiri care gazduiesc spectacole de opera, muzica clasica, balet

Viena este primul mare oraș  pe care l-am vizitat cu ani în urmă, în afara teritoriului  țării noastre. Doar două zile, care m-au bulversat atat de tare, încat săptămani întregi am tot privit la fotografiile pe care le făcusem în  fermecătorul oraș austriac. De atunci am revenit în Viena cel puțin  odată pe an. Nu mai țin evidențe, nu mai număr drumurile, zilele sau orele petrecute acolo, ci depozitez în minte și în suflet amintiri: străzi, clădiri, palate, biserici, tablouri,  chipuri, flori, mirosuri, sunete, gustul unei cafele sau al unei prăjituri delicioase. Cum muzica a fost și va fi mereu asociată cu Viena, n-am putut să stau deoparte și să nu vizitez cel puțin trei clădiri de renume mondial, în care s-au perindat cei mai apreciați dirijori, artiști virtuoși sau legende ale jazz-ului: Opera din Viena, Musikverein și  Konzerthaus.

1. Musikverein este cunoscută în special pentru concertul de anul nou al filarmonicii din Viena. An de an, timp de aproape două ore, valsurile, polcile sau mazurcile familiei Strauss, momentele sublime, magice de balet, fascinează milioane de telespectatori. Nu e deloc simplu să fii în sală în timpul concertului.  E o intreagă procedură. Cum intuiția mi-a șoptit că nu sunt șanse să particip vreodată la eveniment, mi-am zis că aș putea să mă  amăgesc cu o vizită ghidată în interiorul  clădirii. Ideea s-a materializat în vara lui 2011. Ne-am "lipit" de grupul (în mare parte format din japonezi) cu ghid în limba engleză. Ni s-a relatat instoria clădirii, a încăperilor,  s-au spus cifre, detalii tehnice in timp ce treceam prin hol, prin Magna Auditorium din Glass Hall, prin Sala Brahms și în final ajungand la celebra Großer Saal. Sala de concert cu o acustică impecabilă, are o capacitate de peste 2000 de locuri din care 300 in picioare. In momentul cand am pășit în sală, impactul nu a fost cel așteptat. Este o mare diferență  între  ceea ce se vede la televizor și senzația pe care o ai în sala goală, fără candelabrele luminate, fara dirijor, fără filarmonică, fără public, fără flori. In timpul transmisiei se filmeaza sub un anumit unghi, încat sala pare enormă. In realitate o percepi mai mică. Probabil, cand  candelabrele sunt luminate, cand sala e ornată cu flori, cand simti agitatia și emoția publicului de dinaintea concertului, impactul vizual e altul. Să nu uitam însă că, pentru o sală de concert, definitorie este acustica; și... într-adevar, toți cei care au ascultat muzica în sala mare din Musikverein spun ca "acustica intrece toate așteptările". Chiar și spațiul gol de sub podeaua de lemn contribuie la calitatea sunetului. (Aș minți dacă nu aș recunoaște că i-am invidiat "un pic" pe cei care au avut șansa să fie prezenți în sală, în 2008, la concertul aniversar sustinut de Filarmonica din Berlin - 100 de ani de la nașterea lui Karajan).  Ghida ne relata că în zilele imediat urmatoare concertului de anul nou, turiștii care vizitează Musikverein își pot lua, la plecare, ca suvenir, din florile care au impodobit sala în timpul spectacolului.

Probabil, cândva, voi repeta vizita... sau poate îmi voi lua bilet la unul din nenumaratele concerte care au loc în timpul anului în Musikverein. Si totusi...este coplesitor să fii în sala în care dirijori ca Herbert von Karajan, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Mariss Jansons, Daniel Barenboim, Franz Welser-Most  au electrizat publicul cu talentul lor. Primul concert de anul nou a avut loc in 31 decembrie 1939, în timpul razboiului, într-o perioada tulbure pentru Europa, avandu-l la pupitru pe Clemens Krauss.  Incepand cu 1946, concertul a avut loc in fiecare zi de 1 ianuarie.
Si daca tot am amintit despre acustica, mă intrebam  cum ar suna oare, în sala mare, o interpretare a baladei lui Ciprian Porumbescu, acea melodie care defineste perfecțiunea, care  tulbură ființa...aș îndrăzni să spun... pana la celulă...? Oare ar fi percepută la adevarata ei valoare?


UPDATE (LATER EDIT):
Între timp (de la prima vizita ghidata din 2011 și până în 2023) am ajuns la mai multe  concerte în Musikverein în Großer Saal: cu totul altă impresie când sala e luminată, pregătită pentru concert; prima data am stat în galerie și am văzut-o în toată splendoarea ei iar a doua oară la parter...iar despre acustica...e așa cum se spune...întrece toate așteptările...

2.Großer Saal din Konzerthaus este una dintre cele mai frumoase și elegante săli de concert pe care le-am vazut pana in momentul de față. Cladirea a fost renovată recent. In seara de 6 decembrie 2012, am pășit pentru întaia oară în interior ca să ascult  concertul "La naissance de la symphonie en France" sustinut de ansamblul independent "Le Cercle de l'Harmonie. Aproape zilnic au loc concerte. M-am mirat că sala  era  plină (capacitate 1800 de locuri). Inainte de a intra in Konzerthaus, am stat cateva minute afara încercând să-mi fac o părere despre "consumatorii" de muzică clasică. Majoritatea erau persoane de peste 45 de ani; am văzut și mulți pensionari, unii deplasandu-se greu, cu baston. Părea însă, că nici o problemă de sănătate nu-i putea impiedica de a fii acolo, în acea seară. Am ascultat Simon le Duc, Gluck,  Haydn, Mozart, Cherubini sub bagheta lui Jeremie Rhorer, pe care "critica franceza l-a considerat revelația muzicală a anului 2008". Rhorer impreuna cu violonistul Julien Chauvin au format in 2005 ansamblul "Le Cercle de l'Harmonie" focalizat in special pe repertoriul de sfarsit de secol XVIII.
In concluzie: muzica interpretata fară  cusur, sala  superbă, au facut ca acea seară de decembrie să ramană de neuitat.
Cine stie, poate că în anii ce vor veni, vom avea ocazia sa vedem și să ascultăm "Le Cercle de l'Harmonie"  în București, pe scena Festivalului George Enescu.

3.In Opera din Viena am intrat cu  emoție, cu sfială, într-o zi de iarna, mai precis  in 10 decembrie 2010.

În hol era forfotă mare. Se formaseră deja cateva grupuri de turiști care urmau să participe la turul ghidat de la ora 15.15.
S-au scris și s-au spus atat de multe despre cladirea operei din Viena, încat nici nu stiu ce-aș mai putea adăuga și eu. Îmi amintesc că în intervalul în care am urcat scările din hol și până am ajuns în sala de spectacol, îmi  repetam într-una: în sfarsit sunt aici unde au cântat cele mai mari nume (Pavarotti a încântat publicul de cel puțin zece ori)...și-mi suceam gâtul în toate direcțiile, încercand, în naivitatea mea, să nu-mi scape nici un detaliu... Pe scena, agitație mare. O echipă intreagă trudea din greu pentru decorul de la "Barbierul din Sevilla",  reprezentația ce urma sa aibă loc în acea seara...

Opera din Viena este considerată ca una dintre cele mai importante din lume și cu un larg repertoriu. Aici lucrează 970 de persoane (tehnicieni, artiști, muzicieni, dansatori). 
În fiecare an are loc celebrul bal al operei când sala de spectacol se transformă iar scările din holul clădirii sunt decorate cu flori și nelipsitul covor roșu.
În 12 martie 1945 clădirea operei a fost devastată de bombe și de-abia în 5 noiembrie 1955 a fost redeschisă publicului, care s-a putut bucura de o sală cu un echipament tehnic modern.  

Ghidul ne-a arătat și camera (sala) Gustav Mahler care a fost amenajată în timpul reconstrucției operei între anii 1945-1955. Aici poți admira tapiseriile gobelin ale lui Rudolf Eisenmenger care descriu scene din Flautul Magic a lui Mozart, bustul lui Mahler creat de fiica compozitorului, Anna, pianul pe care Mahler îl lua cu el în călătorii și un tablou al lui Ronald Brooks Kitaj care-l înfățișează pe celebrul compozitor și dirijor. În sala Mahler au loc periodic expoziții și audiții, probe ale orchestrei operei sau ale altor ansamble.  

Finalul îl las în seama unei amintiri dragi: pe măsuța  din camera de hotel  (in decembrie 2013), am găsit revista Wien Exclusiv pe a cărei coperta strălucea talentata și fermecătoarea Valentina Nafornita, iar in interior, un articol laudativ (Young stars shine brightly - Valentina Nafornita in the firmament of the Vienna State Opera)

Update - dupa ce am scris acest articol am vazut Baletul Sylvia la Opera din Viena, plus alte spectacole până în 2023

Link-uri utile:
Programul de tururi ghidate- Opera din Viena:
http://www.wiener-staatsoper.at/Content.Node/home/opernhaus/fuehrungen/fuehrungen.en.php
Programul de tururi ghidate-Musikverein
http://www.musikverein.at/fuehrungen/fuehrungen.php
Konzerthaus - program, concerte
http://konzerthaus.at/home_e

UPDATE (LATER EDIT):
-Între timp (până în 2023) am văzut/ascultat  mai multe  concerte în Musikverein în Großer Saal; cu totul altă impresie când sala e luminată, pregătită pentru concert; despre acustica...e așa cum se spune...întrece toate așteptările...

-dupa ce am scris acest articol, am văzut mai multe spectacole și  la Opera din Viena


Articole similare :

(III) Casa Municipala Praga (Municipal House) - Din seria: cladiri care gazduiesc spectacole de opera, muzica clasica, balet

(II) Palatul Muzicii Catalane (Barcelona)-Din seria: cladiri care gazduiesc spectacole de opera, muzica clasica, balet

(I) Opera din Budapesta- Din seria: cladiri care gazduiesc spectacole de opera, muzica clasica, balet

(V) "Teatro alla Scala" din Milano - septembrie 2014 - Din seria: cladiri care gazduiesc spectacole de opera, muzica clasica, balet

(VI) Gran Teatro la Fenice- Venetia -Din seria: cladiri care gazduiesc spectacole de opera, muzica clasica, balet




Musikverein

Viena - interior- Sala Großer Musikverein - update

Viena - interior- Sala Großer Musikverein - update

Viena - interior- Sala Großer Musikverein - update

Viena - interior- Sala Großer Musikverein

Viena - interior- Sala Großer Musikverein - concert - in pauza - update


Viena - interior- Sala Großer Musikverein unde se desfasoara concertul de anul nou

Viena - interior- Sala Großer Musikverein unde se desfasoara concertul de anul nou

Viena - interior- Sala Großer Musikverein unde se desfasoara concertul de anul nou


Viena - interior- Sala Großer Musikverein


Viena - interior- Musikverein

Viena - interior- Musikverein- Glass Hall / Magna Auditorium

Viena - interior- Musikverein- Glass Hall / Magna Auditorium

Viena - interior-  Musikverein- Sala Brahms

Viena - interior-  Musikverein- Sala Brahms

Viena - interior- Sala Großer Musikverein-aici are loc concertul de anul nou






Viena - interior- Sala Großer Musikverein unde are loc concertul de anul nou



Viena -Musikverein



Konzerthaus

Viena - Konzerthaus

Viena - interior-Konzerthaus -Sala mare (Great Hall (Großer Saal))

Viena - interior-Konzerthaus -Sala mare (Great Hall (Großer Saal))

Viena - interior-Konzerthaus -Sala mare (Great Hall (Großer Saal))

Viena - interior-Konzerthaus -Sala mare (Great Hall (Großer Saal))

Viena - interior-Konzerthaus -Sala mare (Great Hall (Großer Saal))

Viena - interior-Konzerthaus -Sala mare (Great Hall (Großer Saal))

Viena - interior-Konzerthaus -Sala mare (Great Hall (Großer Saal))

Viena - interior-Konzerthaus


Opera din Viena

Opera din Viena - interior - sala Gustav Mahler


Opera din Viena - interior

Opera din Viena - interior

Opera din Viena - interior

Opera din Viena - interior

Opera din Viena - interior

Opera din Viena - interior
Opera din Viena - interior - Baletul Sylvia

Opera din Viena - interior - Baletul Sylvia

Opera din Viena - interior - Baletul Sylvia

Opera din Viena - interior - Baletul Sylvia

OPERA DIN VIENA

OPERA DIN VIENA - interior

SALA MAHLER- OPERA DIN VIENA

SALA MAHLER- OPERA DIN VIENA

SALA MAHLER- OPERA DIN VIENA- Bustul creat de fiica compozitorului,  Anna


Opera din Viena - interior - Baletul Sylvia

Opera din Viena - interior 


Articol laudativ despre Valentina Nafornita  - revista Wien Exclusiv

Valentina Nafornita pe coperta revistei Wien Exclusiv



Opera din Viena - interior


6 comentarii:

  1. Îmi aduc și eu aminte de emoția pășirii pentru prima dată în Opera din Viena; mergeam să particip la un spectacol de balet - cadou de ziua mea. Despre Musikverein am citit acum întâia oară, iar despre Konzerthaus am mai auzit în diferite ocazii. Peste două săptămâni mă întorc totuși în minunata Viena, poate reușesc să le vizitez.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anca, frumos cadou de ziua ta, mai ales ca baletul este considerat arta la cel mai inalt nivel; cred ca a fost o experienta interesanta; ma bucur ca o sa revezi Viena,

      Ștergere
  2. Superbe lacasuri de cultura ne-ai prezentat! Mi-a placut mult materialul tau!
    Iti doresc un Paste fericit, luminat si imbelsugat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vulpito, stiu ca iubesti frumosul, arta, muzica; ma bucur ca ai avut rabdare sa citesti materialul; multumesc pentru urari; iti doresc si eu sarbatori linistite!

      Ștergere
  3. Frumos! Ai intrat in locuri pe care eu le-am vazut doar din exterior!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc!!!! sunt convinsa ca la urmatoarea vizita iti vei face timp sa vizitezi macar una dintre cladiri; concerte de muzica clasica au loc si in alte institutii din Viena; oferta e generoasa...

      Ștergere