20 august 2013

Brussels - Muzeul Regal de Arte Frumoase

"Nu ma pot gandi la orice circumstante care ar fi determinat caracterul meu sau arta mea. Eu nu cred in "determinism""  (Rene Magritte)

In dimineata zilei de 11 august 2013 am simtit din nou forta artei. Am intrat pe usa  Muzeului Regal de Arte Frumoase din Brussels si aproximativ 150 de minute, ochii, mintea si inima n-au avut de ales si s-au concentrat asupra exceptionalelor lucrari de arta. Uneori poate fi coplesitor, apasator cand patrunzi in lumea plasmuita de artisti. Un amestec de umbre, lumini, culoare, personaje intunecate, misterioase...cate e iluzie? cate e adevar?
Am ales un bilet combinat: oldmasters, muzeul modern si Magritte. In acest caz trebuie sa incepi vizita cu muzeul Magritte si apoi sa continui cu partea muzeului modern si oldmasters. Parterul gazduia expozitia temporara "Gustave Courbert si Belgia".
Muzeul Magritte (deschis in iunie 2009) functioneaza ca parte a Muzeului Regal de Arte Frumoase si contine peste 200 de lucrari ale artistului suprarealist Renee Magritte.  A fost o surpriza minunata pentru mine sa-l descopar pe Magritte. Mai mult de o ora am privit si m-am bucurat de desene, afise publicitare, fotografii, documente de epoca si filme produse de artist. Muzeul prezinta pe trei nivele in ordine cronologica si tematica lucrarile artistului.  Turul incepe de la ultimul etaj (nivelul 3) cu perioada in care artistul are legaturi cu grupul "7 Arte" si cu primele sale lucrari suprarealiste.  La nivelul 2 se gasesc lucrari din activitatea sa in publicitate, iar la nivelul 1, ultima parte  a colectiei (seria de maiestrie) numita "The enchanted Domain". In perioada 1949-1960  Magritte a produs unele dintre cele mai importante opere ale sale.
O parte dintre lucrarile renumite au fost furnizate muzeului de catre colectionari privati si de catre Georgette Berger, sotia artistului -muza lui pe tot parcursul vietii. In muzeul Magritte nu se pot face fotografii. Nu stiu de ce, dar am iesit din salile muzeului avand in minte lucrarea lui  Rene -"Arta Conversatiei" ("The Art of Conversation").

Muzeul Oldmasters esta gazda unor lucrari incepand cu secolul XV si continuand pana in secolul XVIII. Secolul XVI este reprezentat de Pieter Bruegel cel Batran iar secolele XVII si XVIII de Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck, Jacques Jordanes, Jusepe de Ribera, Tiepolo, etc..Inainte de a viziona lucrarile lui Rubens, am trecut prin sala dedicata versatilului artist vizual, belgian, Jan Fabre, care continea 36 de capete contemporane (cu urechi si coarne de animale)  lucrate in ceara traditionala si bronz. Nici in sala Jan Fabre nu aveai voie sa fotografiezi, in schimb, in sectiunea Oldmasters se permitea fotografierea fara blit.
Am iesit din muzeu cu un sentiment de vinovatie. Poate am nedreptatit unele picturi si nu le-am acordat decat cateva secunde si cred ca  meritau mai mult...dar ce puteam sa fac? cu o zi inainte descoperisem splendidul Gent si acuma ma grabeam spre trenul care urma sa ma duca spre fermecatorul Brugge.

va urma...


Articole similare:

O vizita scurta la Brussels (Bruxelles)

Gent (Ghent) - plimbare pe canale

Gent (Belgia)-orasul vazut din turnul Belfort (Belfry)

Brugge - plimbare pe canale


Annibale Carracci

Antoon Van Dyck_Sfantul Francesci D'Assisi

Constant_Montald_Fantana inspiratiei_1907

Constantin Meunier_Le Grisou

Francesco Albani_Adam si Eva in paradisul terestru

Guillaume_Geefs_Le Roi Leopold I

Hyeronimus Van Aken dit Bosch_Tripticul Ispitele Sfantului Anton

interior sala unde sunt expuse operele Rubens

interior muzeul regal de arte frumoase

interior sala unde sunt expuse operele Rubens

Jan Massys_Loth si fiicele

Joos de Momper II -Turnul Babel

-
Joseph Lambeaux_Le dénicheur d'aigles

Lucas Cranach cel batran_Venus si Amor

Peter Paul Rubens

Peter Paul Rubens_Adoratia Magilor

Pieter_Bruegel I Le dénombrement de Béthléem

Rembrant Harmensz van Rijn

2 comentarii:

  1. Felicitari pentru articol, stiu cat se munceste la un astfel de material!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc!!!! si tu draga vulpita ai materiale impresionante pe aceasta tema.

      Ștergere