3 iulie 2013

Budapesta (I)

În ultimii ani am trecut de câteva ori prin Budapesta, însă niciodată nu am reuşit să stau mai mult de două zile. În 22-24 iunie 2013 am vizitat-o din nou şi rămân la părerea că este unul dintre cele mai fermecătoare oraşe ale Europei.
Sâmbată, în jurul prânzului am ajuns în gara Keleti, de unde am luat metroul şi ne-am cazat la hotel în zona pieţii eroilor. Erau deja peste 32 grade şi căldura ne-a cam încurcat un pic planurile.  În 22 iunie, în Budapesta a fost noaptea muzeelor. După o plimbare prin oraş, revăzând câteva locuri dragi (piaţa eroilor, opera, biserica Sfantul Stefan, zona parlamentului)  am  coborât la statia de metro "Vorosmarty utca"  pentru a vizita Muzeul Memorial Franz Liszt (deschis în 1986 şi găzduit de clădirea Academiei de Muzica).  Aici contra a 1500 Huf am primit  o brăţară albastra despre care ni s-a spus că e valabilă şi pentru restul muzeelor. Practic,  cu 1500 HUF puteai vizita orice muzeu (doar în acea seară) ataşând brăţara la încheietura mâinii şi  prezentând-o la intrare.  La 17.30 când am ajuns, tocmai se organiza un tur cu ghid în limba maghiară. Necunoscând limba,  nu am înţeles nimic, însă m-am bucurat să văd cărţi, obiecte personale, fotografii,  mobilier şi  instrumente originale care au aparţinut virtuosului pianist.  Luându-ne rămas bun de la "muzicianul filosof" Liszt (cel "Născut în Parnas, venit din îndoială şi mergând spre adevar") ne-am îndreptat spre cele doua muzee de artă din piaţa eroilor (Muzeul de Arte Frumoase şi  Galeria de Artă). După aproximativ patru ore de pendulare printre lucrări aparţinând diferitelor curente artistice, ne-am retras obosiţi la hotel. Cred că în acea seară mi-ar fi plăcut să adorm pe acordurile lui Liszt:  pe consolation no.3 in D flat major sau poate pe "vis de dragoste" (liebestraum, love dream).

Ziua a doua a curs (sau s-a scurs) între apă şi pământ, între nou şi vechi. Tramvaiul nr. 2 ne-a dus de-a lungul Dunării până la staţia "Millenniumi Kulturalis Kozpont" unde am putut admira clădirea teatrului nou, modernă, elegantă, sofisticată şi Palatul Artelor (Muvesztek Palotaja) din vecinătatea podului Racokzi. Acesta din urmă are trei corpuri de clădire: Sala Naţională de Concerte "Bela Bartok", Teatrul Festival şi Muzeul de Artă Contemporana "Ludwig".  A urmat croaziera. Am admirat de-o parte şi de alta a Dunării  arhitectura clădirilor care au făcut din Budapesta un oraş atât de iubit şi de vizitat. Pe la ora 17.00 am urcat la palat, pe jos, pe lângă traseul cu funicularul, iar seara am repetat croaziera. Anii trecuţi am urcat la palat pe alt traseu. Am coborât la staţia de metro Batthyany ter, am luat-o pe nişte străduţe, am urcat scări, am ajuns într-un parc şi apoi la Bastionul Pescarilor. De aici de sus, clădirea parlamentului se vede în toată splendoarea sa.  Cred ca Budapesta este un exemplu al combinaţiei perfecte dintre natură, arhitectură şi artă.

Ziua a treia (care a constat doar în câteva ore) : ne-am luat ramas bun de la oraş (cu promisiunea că vom reveni), însă nu înainte de a vizita biserica din peşteră de la baza dealului Gellert şi a revedea castelul Vajdahunyad. În ultimii ani, prin călătoriile mele în afara ţării, am avut ocazia să vizitez lăcaşe de cult grandioase. Biserica din peşteră, cu pereţii ei de stâncă, se defineşte prin simplitate şi originalitate. Am stat câteva minute în capela poloneză. Am admirat vulturul polonez şi copia Madonei Negre de Czestochowa, întrebandu-mă, cât e legendă şi cât e  adevar, referitor la cicatricile de pe obrazul drept al Madonei. Tot aici găsim şi un colţisor dedicat preotului Maximilian Kolbe. Am citit despre preotul Kolbe în cartea lui George Weigel (Biografia Papei Ioan Paul al II-lea), despre amarul şi tulburătorul lui sfârşit la Auschwitz. Nu la multă vreme dupa ce citisem acele rânduri, am avut ocazia să vizitez  lagărul de la Auschwitz (am scris despre impactul pe care l-a avut asupra mea aceasta vizită pe blogul lui Răzvan Pascu; cei interesaţi pot citi la link-urile:  partea 1 si partea 2 )

va urma...
Articole similare:

Budapesta (II) -croaziera pe Dunare
Budapesta (III) - noaptea muzeelor, 22 iunie 2013
Budapesta -Teatrul National
(I) Opera din Budapesta - Din seria: cladiri care gazduiesc spectacole de opera, muzica clasica, balet
Budapesta la sfarsit de noiembrie 2014 - Piata de Craciun & Expozitia "Rembrandt and the Dutch Golden Age"
Budapesta- Insula Margareta -primavara 2015

Parlamentul vazut seara de pe vasul de croaziera

Parlamentul vazut ziua de pe vasul de croaziera

Podul cu lanturi  - in timp ce urcam spre castel

Monumentul Mileniului - detaliu

Monumentul Mileniului - detaliu - Arhanghelul Gabriel cu crucea dubla apostolica si coroana Sfantului Stefan

Galeria de Arta

statuia lui Nagy Imre

Ronald Reagan (lucrare in bronz de Istvan Mate) in piata libertatii (Szabadsag  )

interior Muzeul Memorial Franz Liszt

Cladirea teatrului nou

Ziggurat- in apropierea cladirii teatrului

Parlamentul asa cum l-am vazut de la Bastionul Pescarilor

Fantana Matyas

Podul cu lanturi

capela poloneza din biserica din pestera de la baza dealului Gellert